Bude se v Praze za vjezd do centra platit? Radní říkají, že ano. (Ilustrační foto)

Bude se v Praze za vjezd do centra platit? Radní říkají, že ano. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Pro a proti zpoplatnění vjezdu do centra Prahy

  • 7
Praha chce vybírat mýtné v zónách. Jejich velikost ale ještě není schválena. První variantou je pouze oblast Prahy 1, druhou pak lokalita vymezená Pražskou památkovou rezervací (nejpravděpodobnější) a třetí je padesát kilometrů čtverečních velká oblast sevřená městským silničním okruhem.

Jaké jsou přínosy a nedostatky zpoplatnění vjezdu do centra?

Tři varianty, jak vybírat mýtné v Praze

podívejte se na mapu, kudy by zóny vedly

1. Jaké jsou předpoklady pro zavedení mýtného

Než budou řidiči při vjezdu do centra Prahy platit, musí být zajištěna dostatečná kapacita městské hromadné dopravy, aby návštěvníci centra vůbec měli možnost, jak se do cíle své cesty dostat. Také by měl být dokončen dálniční okruh města - městský okruh, jehož část se nyní staví pod Letnou.

Nezbytná je také existence objízdných tras, kvalitní značení a dostatečná kapacita parkovišť P+R a jejich vhodné rozmístění po metropoli. To vyplývá ze studie poradenské společnosti Deloitte, kterou si město objednalo a již má MF DNES k dispozici.

Samozřejmě se musí ještě změnit legislativa, která nyní výběr mýtného neumožňuje.

2. Co mýtné přinese? Centru se bude lépe dýchat

Město si od zavedení mýtného slibuje zejména výrazné zlepšení životního prostředí v centrální oblasti města. Devadesát procent všech škodlivých látek v pražském ovzduší produkuje automobilová doprava a po zavedení mýtného v Londýně se množství škodlivin v ovzduší snížilo až o 20 procent.

Méně aut v ulicích uvítají také památkáři, protože emise a prach z dopravy poškozují historicky chráněné objekty.

Samozřejmě se zlepší nynější svízelná dopravní situace v centru. Ubude kolon, dopravních nehod, přibude volných parkovacích míst. Například v Londýně poklesl počet havárií o čtvrtinu, počet aut se snížil o 18 až 33 procent v závislosti na denní době. Ve Stockholmu zaznamenali třicetiprocentní úbytek.

Praha si od zpoplatnění vjezdu do centra slibuje také to, že bude moci zvyšováním a snižováním cen regulovat intenzitu a proud dopravy ve městě. Pokud bude potřeba ulehčit přetíženým hlavním tahům, poplatek se zlevní a více řidičů tak využije trasu přes centrum. A naopak.

Mýtné uvítají jistě také chodci a cyklisté, protože nekonečné šňůry aut už nebudou tvořit nepřekonatelnou bariéru napříč městem.

3. Co dělat s penězi vybranými na poplatcích

Nyní se uvažuje o poplatku 120 korun za den. Nárok na 75procentní slevu budou mít rezidenti.

Vybrané peníze se musí vrátit do systému - tedy do rozvoje a zvyšování kvality městské hromadné dopravy. V Londýně ročně vyberou na 270 milionů liber, v Praze by to mohlo být dle výpočtu MF DNES až 7,6 miliardy korun ročně. To je o půl mliardy více než roční dotace města Dopravnímu podniku.

4. Nevýhody: zahlcení čtvrtí na hranicích zóny

Nevýhodou jsou možná až miliardové náklady na vybudování mýtného systému. Samozřejmě se zvýší finanční zátěž obyvatel metropole a zejména těch, co žijí v centru. Ti už dnes platí 700 korun ročně za možnost parkovat v ulicích.

Deloitte také upozorňuje na fakt, že mýtná zóna nebude zahrnovat velká byznyscentra v blízkosti památkové rezervace. Očekávat se také dají potíže s parkováním na hranici zóny.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video