Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pro a proti zpoplatnění vjezdu do centra Prahy

  12:02aktualizováno  12:02
Praha chce vybírat mýtné v zónách. Jejich velikost ale ještě není schválena. První variantou je pouze oblast Prahy 1, druhou pak lokalita vymezená Pražskou památkovou rezervací (nejpravděpodobnější) a třetí je padesát kilometrů čtverečních velká oblast sevřená městským silničním okruhem.
Bude se v Praze za vjezd do centra platit? Radní říkají, že ano. (Ilustrační foto)

Bude se v Praze za vjezd do centra platit? Radní říkají, že ano. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Jaké jsou přínosy a nedostatky zpoplatnění vjezdu do centra?

Tři varianty, jak vybírat mýtné v Praze

podívejte se na mapu, kudy by zóny vedly

1. Jaké jsou předpoklady pro zavedení mýtného

Než budou řidiči při vjezdu do centra Prahy platit, musí být zajištěna dostatečná kapacita městské hromadné dopravy, aby návštěvníci centra vůbec měli možnost, jak se do cíle své cesty dostat. Také by měl být dokončen dálniční okruh města - městský okruh, jehož část se nyní staví pod Letnou.

Nezbytná je také existence objízdných tras, kvalitní značení a dostatečná kapacita parkovišť P+R a jejich vhodné rozmístění po metropoli. To vyplývá ze studie poradenské společnosti Deloitte, kterou si město objednalo a již má MF DNES k dispozici.

Samozřejmě se musí ještě změnit legislativa, která nyní výběr mýtného neumožňuje.

2. Co mýtné přinese? Centru se bude lépe dýchat

Město si od zavedení mýtného slibuje zejména výrazné zlepšení životního prostředí v centrální oblasti města. Devadesát procent všech škodlivých látek v pražském ovzduší produkuje automobilová doprava a po zavedení mýtného v Londýně se množství škodlivin v ovzduší snížilo až o 20 procent.

Méně aut v ulicích uvítají také památkáři, protože emise a prach z dopravy poškozují historicky chráněné objekty.

Samozřejmě se zlepší nynější svízelná dopravní situace v centru. Ubude kolon, dopravních nehod, přibude volných parkovacích míst. Například v Londýně poklesl počet havárií o čtvrtinu, počet aut se snížil o 18 až 33 procent v závislosti na denní době. Ve Stockholmu zaznamenali třicetiprocentní úbytek.

Praha si od zpoplatnění vjezdu do centra slibuje také to, že bude moci zvyšováním a snižováním cen regulovat intenzitu a proud dopravy ve městě. Pokud bude potřeba ulehčit přetíženým hlavním tahům, poplatek se zlevní a více řidičů tak využije trasu přes centrum. A naopak.

Mýtné uvítají jistě také chodci a cyklisté, protože nekonečné šňůry aut už nebudou tvořit nepřekonatelnou bariéru napříč městem.

3. Co dělat s penězi vybranými na poplatcích

Nyní se uvažuje o poplatku 120 korun za den. Nárok na 75procentní slevu budou mít rezidenti.

Vybrané peníze se musí vrátit do systému - tedy do rozvoje a zvyšování kvality městské hromadné dopravy. V Londýně ročně vyberou na 270 milionů liber, v Praze by to mohlo být dle výpočtu MF DNES až 7,6 miliardy korun ročně. To je o půl mliardy více než roční dotace města Dopravnímu podniku.

4. Nevýhody: zahlcení čtvrtí na hranicích zóny

Nevýhodou jsou možná až miliardové náklady na vybudování mýtného systému. Samozřejmě se zvýší finanční zátěž obyvatel metropole a zejména těch, co žijí v centru. Ti už dnes platí 700 korun ročně za možnost parkovat v ulicích.

Deloitte také upozorňuje na fakt, že mýtná zóna nebude zahrnovat velká byznyscentra v blízkosti památkové rezervace. Očekávat se také dají potíže s parkováním na hranici zóny.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

David Rath při vynesení rozsudku Nejvyššího soudu v Brně v kauze nezákonných...
K Čapímu hnízdu vypovídali na policii i bývalí hejtmani Rath a Bendl

O dotaci pro farmu Čapí hnízdo, kvůli níž chce policie stíhat šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, vypovídali na policii bývalí středočeští hejtmani Petr Bendl a...  celý článek

Europoslanec za KSČM Vladimír Remek, první československý kosmonaut, sleduje
Remek na konci roku opustí funkci velvyslance v Rusku

Český velvyslanec v Rusku Vladimír Remek k závěru roku skončí ve své funkci. V pondělí to potvrdilo ministerstvo zahraničí. Podle týdeníku Respekt Remek...  celý článek

Milan Chovanec na sjezdu ČSSD v Brně (10. března 2017)
Chovanec chtěl omluvu od Pelikána za slova, že policie ovlivňuje volby

Slova ministra spravedlnosti Roberta Pelikána, že policie se žádostí o vydání Andreje Babiše snaží ovlivnit volby, vyvolala spor s ministrem vnitra Milanem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.