Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

PRO a PROTI: Pomůžou odpudivé obrázky na krabičkách od cigaret?

  19:24aktualizováno  19:24
Už v květnu začne platit směrnice Evropské komise, která na krabičky cigaret dostane odstrašující obrázky nemocí způsobených kouřením. Jaký vliv budou mít odpudivé snímky na lidi a budou prospěšné? Svůj názor pro iDNES.cz napsali psychiatr Radkin Honzák a bývalý tajemník prezidenta Ladislav Jakl.

Návrhy na obrazové varování na obaly tabákových výrobků. | foto: Úřední věstník Evropské unie/koláž iDNES.cz

V současné době je na cigaretových krabičkách jen varovný text o škodlivosti kouření. Od 20. května tam budou obrázky zobrazující následky kouření a informace o odvykání. Nové podmínky zpřísňující pravidla pro cigarety vyplývají z novely zákona o potravinách a tabákových výrobcích (více čtěte zde).

Fotogalerie

Odstrašující fotografie vybrala Evropská komise. Na krabičkách se objeví detailní zobrazení rakoviny plic nebo následky zúžení cév v podobě amputované nohy. Česká vyhláška rozdělila 42 fotografií do tří souborů, z nichž každý se bude používat jeden rok.

PROBude to brzda pro lidi, kteří mají slabší nervy

U části lidí to pomůže. Plošný vliv tam pochopitelně nebude. Někdo po tom sáhne, aby ukázal, že je hrdina. Myslím si a jsem o tom vnitřně přesvědčený, že zisk z toho bude větší než ztráty.

Radkin Honzák

Působí jako ambulantní psychiatr na Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM) a ve zdravotnickém zařízení REMEDIS. V roce 1962 promoval na Fakultě všeobecného lékařství UK v Praze a poté nastoupil jako lékař v Psychiatrické léčebně Kosmonosy. Od roku 1966 pracoval jako psychiatr - konzultant v Ústavu pro výzkum výživy a posléze v IKEM.

Psychiatr Radkin Honzák.

Lidé nezačnou kouřit. Přibývá hodně mladých kuřáků, zvláště děvčata kouří jako zlíchovský lihovar. Tato skupina bude obrázky na cigaretách ovlivněna. Starších kuřáků, kteří chtějí přestat, je stabilní počet.

Reklama je na to, aby si člověk koupil něco, co nepotřebuje. Negativní reklama je docela dobrá brzda pro část lidí, kteří mají slabší nervy. Lidé si jdou koupit tovar a přebal hraje velkou roli. Vycházím ze svých zkušeností s placebem, kdy lidé reagují na barvu tablety. Možná, že kdyby zákonodárci donutili výrobce, aby všichni měli šedivé krabičky a jeden typ písma, tak by to bylo stejně účinné.

Návratnost to nepochybně mít bude. Je lepší nezačít, než si odvykat. Bude to ekonomicky, psychologicky i z hlediska národního zdraví daleko lepší. Člověk s cigaretami spadne do pasti a už v tom jede.

Může to pomoci i těm, kteří si chtějí odvyknout kouřit. Včera mi jedna osoba říkala, že kdyby na krabičce byl prezident Zeman, tak si odvykne snadno.

PROTIPodle státu jsme děti, které by si ublížily, pokud by měly svobodu

Jestli to k něčemu pomůže, tak k šíření pocitu, že stát nás všechny považuje za malé děti, které by si samy ublížily, kdyby měly příliš mnoho svobody. Proč si někdo myslí, že jsou lidé hloupí, nedostatečně informovaní a že jim unikla mnoho desetiletí trvající kampaň proti cigaretám? Lidé už mají podstatnou informaci o některých rizicích, které může přinést konzumování této legálně prodávané komodity.

Ladislav Jakl

Vystudoval Fakultu žurnalistiky Univerzity Karlovy v Praze. Působil mimo jiné jako novinář v Lidových novinách. V letech 2003 až 2013 byl tajemníkem prezidenta Václava Klause, se kterým spolupracuje od roku 1997. Nyní je členem správní rady Nadačního fondu a Institutu Václava Klause. Je celoživotním nekuřákem, hraje v rockové kapele.

Tajemník prezidenta a uchazeč o prezidentský úřad Ladislav Jakl

Na první pohled je vidět, že někdo to myslí dobře a chce varovat před nějakými riziky. Co vidět není, jsou vedlejší dopady takové kampaně. Zásadně to otřásá důvěrou ve stát, v jeho roli a funkci. Stát se plete do věcí, ke kterým nebyl zřízen, k tomu mu lidé důvěru, podporu a peníze neposkytli.

Člověk je od narození až do smrti dennodenně a každou minutu postaven před volbu, zda přijmout nebo nepřijmout určité riziko, které statisticky existuje. Pokouší se zvážit i věci, které mu přijetí rizika může naopak přinášet - pocity libosti nebo něčeho příjemného. Lidé se mají rádi a nepáchají dobrovolné sebevraždy a až na nějaké okrajové případy si většinou velmi dobře zváží, na čem ušetří, na čem vydělají a prodělají, co jim může přinést rizika, utrpení a nesnáze. Lidé tuto volbu podstupují denně a nemůže ji za ně udělat nikdo jiný, protože to bychom je zbavovali samostatné vůle.

Nejčastější vražednou zbraní je kuchyňský nůž. Budeme je prodávat s varovnými obrázky propíchnutých manželek a manželů, anebo si myslíme, že tohle už přece někdo ví? Budou se prodávat všechna auta s obřími fotkami ujetých hlaviček a vyhřezlých střev při automobilových nehodách? To přece také neděláme. Pokud budu selektivně vybírat typy zboží a na ně budu vnucovat lidem informace, tak přesvědčovací efekt nebude žádný.

Vlastní smysl obrázků vůbec není omezit kouření. Ani samotní autoři návrhů si nemyslí, že odradí nějakého kuřáka. Jistě to přispěje k ostrakizaci určité části lidí. Bude se na ně ukazovat, že jsou horší, ošklivější, hodní opovržení nebo společenského vyloučení. Bude se na ně nadávat a pošklebovat. K tomu to určitě sloužit má a podle mě je to i tak myšleno. Vliv na samotné kouření to nebude mít žádný.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.