Příští zbraň teroristů - mikroby

Experti na terorizmus se obávají, že atentátníci už brzy rozšíří svůj arzenál o biologické zbraně. Na jejich výrobu totiž stačí jedna dobře vybavená laboratoř. Zatím se zdá, že teroristé využijí už existujících choroboplodných zárodků, pravděpodobně bakterií vyvolávajících sněť slezinnou (antrax) či virů pravých neštovic.

Jako zcela nová se však jeví hrozba, že teroristé vytvoří umělý choroboplodný zárodek, proti němuž nebude obrany. Technicky to možné je. Umělý vražedný virus už totiž vytvořili zcela náhodou australští vědci z výzkumného ústavu CSIRO a Australské národní univerzity v Canbeře.

Chtěli získat vakcínu, která zabrání myším v rozmnožování, a potěší tak zemědělce. Výzkumníci vzali virus myších neštovic a v laboratoři ho pozměnili tak, aby vytvářel bílkovinu obsaženou v myších vajíčkách. Čekali, že imunitní systém myši začne tuto bílkovinu, která do něj vnikla společně s virem, považovat za cizorodou a vajíčka zničí, takže se myš stane neplodnou.

Šokovaní vědci však zjistili, že pokusní hlodavci za pár dnů zemřeli. Virus myších neštovic, který normálně způsobuje jen mírné onemocnění, se úpravou změnil ve smrtící mikroorganizmus odolný proti známému očkování.

Výzkumníci o tom připravili článek pro únorové číslo odborného časopisu Journal of Virology. Při psaní se radili s experty australského ministerstva obrany. Chtěli před metodou, kterou objevili, varovat, ale tak, aby se od nich nemohli poučit teroristé.
Myší neštovice nejsou pro člověka nebezpečné.

"Dá se ovšem čekat, že kdyby nějaký idiot podobně upravil virus lidských neštovic, učinil by jej vysoce smrtícím," zděšeně řekl novinářům jeden z výzkumníků Ron Jackson.

Autoři:

Moussa Oukabir na archivním snímku
Hlavní podezřelý: sedmnáctiletý Maročan, který toužil zabíjet „bezvěrce“

Španělská policie považuje za pravděpodobného pachatele útoku v Barceloně sedmnáctiletého Maročana Moussu Oukabira. Policisté po něm stále pátrají. Policie...  celý článek