Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přiškrtili dálnici a lidé v Hrušové i kvůli kamionům nepřejdou silnici

  16:13aktualizováno  16:13
Řidiči jedoucí z východu Čech na Moravu trpí. Dopravu zahustila auta, která se snaží vyhnout opravované D1, a také oprava Hřebečského tunelu. Trpí ale také lidé v Hrušové u Vysokého Mýta. Na silnici I/35, po níž denně projedou tisíce kamionů, je jediný přechod pro pěší.
Najít mezeru mezi kamiony na bezpečné přejití silnice v Hrušové je problém (ilustrační foto).

Najít mezeru mezi kamiony na bezpečné přejití silnice v Hrušové je problém (ilustrační foto). | foto: Radek Miča, MAFRA

Že aut kvůli D1 přibylo, už lidé zaznamenali. Kromě přechodů navíc v části vsi chybějí chodníky.

"Teď při objížďce je zvýšený provoz, ale nehod zatím nepřibývá," uvedla orlickoústecká policejní mluvčí Lenka Vilímková.

Rekonstrukce hlavní tepny na Moravu přitom potrvá tři roky.

"To je hrozná představa. Když se za těch prvních pár dnů objížďky podívám, jak se valí kamiony po silnici a vedle nich kličkují malé děti, jezdí mi z toho mráz po zádech," říká starosta Hrušové Josef Fendrych.

Obyvatelé připravují petici

Místní obyvatelé zvažují, že zorganizují petici, která by žádala alespoň jeden další přechod pro chodce.

Obecní úřad sice jednal o zřízení dalších dvou přechodů, to ale není věc, která by se dala podle současných předpisů vyřešit za pár dnů. Teď obec připravuje projekt.

"Teprve až s ním můžeme podat oficiální žádost, kterou musí schválit policie, krajský úřad a Ředitelství silnic a dálnic. Když to všechno všichni schválí, budeme muset shánět peníze, aby přechody vznikly," dodává starosta.

Ani ve chvíli, kdy by obec razítka měla, se zřejmě v Hrušové moc radovat nebudou.

"Zatím o ničem nevím, ale na tak krátký úsek silnice, jako je v Hrušové, je jeden přechod pro pěší až až," komentoval snahy radnice Jiří Hostaša z pardubického Ředitelství silnic a dálnic.

Chodci mluví o hrůze i o svinčíku

O tom, že se vlastně nic neděje, jsou zřejmě přesvědčeni i na kraji. Podle šéfa odboru dopravy a silničního hospodářství Ladislava Umbrauna kraj situaci naposledy řešil letos v březnu na místě. Jediné, co následovalo, byly úpravy dopravního značení.

"Jejich smyslem bylo zpomalení vozidel při vjezdu do obce," uvedl krajský šéf dopravy.

"Mám problém přejít silnici. Je to prostě hrůza. Kamionů je tu čím dál víc a nejhorší je, když jdeme třeba na autobus. Kus cesty musím šlapat po silnici, protože tam chybí chodník," stěžuje si obyvatelka Hrušové Božena Charouzová.

"On tam chodník kdysi byl, ale silničáři, jak tu jezdí a čistí kraj silnice, tak to všechno sypou na tu cestičku a my se teď brodíme v tom svinčíku," dodává.

Také naděje, že by tu chodník vyrostl, je velmi malá. "Snažíme se, ale chybí nám peníze. Snad nám pomůže kraj," doufá starosta.

Celý problém vidí starosta v tom, že jsou špatně zkoordinované práce na opravách dvou hlavních tepen z Čech na Moravu.

Starosta volá po dostavbě R35

Podle starosty sousedního Vysokého Mýta Miloslava Souška řešení dopravy nemá logiku. Volá po dostavbě silnice R35.

"Chybí dokončit pár desítek kilometrů a doprava v celé republice by mohla být stabilizovaná. Místo toho se rozšiřuje D1 a část tranzitu jede po už tak přetížené pětatřicítce," uvedl.

Hrušové podle orlickoústecké policejní mluvčí Lenky Vilímkové pomáhá, že světelné křižovatky ve Vysokém Mýtě dopravu "rozředí" a lidé v Hrušové mají aspoň občas možnost silnici přeběhnout. To je ale slabá útěcha.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.