Připravme se na mimozemšťany, můžou být špatní jako my, varují vědci

Země by se měla připravit na setkání s mimozemskými civilizacemi, které nemusí být vždy přátelské. Radí to vědci v posledním čísle britského odborného časopisu Philosophical Transactions of the Royal Society A. Nejlepším fórem pro přípravu takového plánu je podle nich OSN.

Již naše generace by podle některých vědců mohla přijít do kontaktu s mimozemským životem. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Astronomové objevují planety, kde by mohl existovat život, a již nynější generace by mohla zažít objev mimozemského života," napsali John Zarnecki z britské Open University a Martin Dominik z univerzity St. Andrews v úvodním článku časopisu.

"Pokud se ukáže, že nejsme ve vesmíru sami, zásadně to změní způsob, jakým se lidstvo na sebe dívá a musíme se na tyto důsledky připravit," píšou dále vědci v magazínu, který se věnuje především matematice a fyzice.

Strategii musí připravit OSN

Tentokrát je celé číslo věnováno všem aspektům mimozemského života - od astronomie po biologii - a také politickým i teologickým důsledkům případného kontaktu s takovým životem.

"Bude plán pro případ setkání s mimozemskými civilizacemi založen na radě skutečných vědců, nebo se prosadí mocenské zájmy a oportunismus?" ptají se Zarnecki s Dominikem. Podle nich v OSN již existuje mechanismus pro přípravu takové strategie - Výbor pro mírové využití vesmíru.

Měl by se zaměřit i na přípravu plánu pro případné setkání s mimozemským životem, stejně jako se připravují plány například pro případnou kolizi Země s asteroidem. Profesor evoluční paleobiologie z univerzity v Cambridge Simon Conway Morris si zase myslí, že by plány měly počítat s nejhorším.

E.T. může mít sklony k násilí

Evoluce na jiných planetách by pravděpodobně byla ve své podstatě darwinovská a cizí život by měl tedy zřejmě hodně společného s pozemským, "obzvlášť, pokud by pocházel z planet podobných Zemi s biologickými molekulami podobnými našim".

"To znamená, že by se nám E.T. (mimozemšťan, podle Spielbergova filmu E.T. the Extra-Terrestrial, pozn. red.) mohl podobat i s tím nepříjemným, to znamená s našimi tendencemi k násilí," uvedl Morris ve svém příspěvku.

"Proč bychom se měli připravit na nejhorší? Pokud inteligentní mimozemšťané existují, budou přesně jako my a naše nepříliš slavné dějiny nám dávají důvod k zamyšlení," napsal biolog.

Setkání s mimozemšťany vyvolá otázky

Profesor teologie z luteránského semináře v Kalifornii Ted Peters si myslí, že pozemská náboženství kontakt s mimozemským životem přežijí, i když takové setkání vyvolá řadu zásadních otázek.

"Protože naše náboženské tradice vznikaly ve starověkém světě, jehož názory jsou již zastaralé, rozbijí nové šokující objevy naše dogmata? Jsou naše náboženství spojená jen se Zemí a povede kontakt s E.T. ke změně našeho pocitu nadřazenosti?" ptal se Peters.

Domnívá se ale, že "teologové se neocitnou bez práce". "Tradiční teologové se budou muset stát astroteology... Předpovídám, že kontakt s mimozemskou inteligencí rozšíří existující náboženskou vizi o to, že veškeré stvoření - včetně 13,7 miliardy let dějin vesmíru plného božích tvorů - je darem milujícího a šlechetného boha," napsal Peters.

Pláž u kyperského letoviska Ayia Napa.
Na Kypru se u pláže poblíž letoviska Ayia Napa utopila Češka