"Znovu otevíráme starší případ privatizace plzeňské Škody, teď se nám to propojilo s prověřováním, které tu už běží. To se týká Mostecké uhelné," řekl Martinec. "Nově zveřejněné informace nám tyto dvě kauzy spojují," dodal.
Reaguje tak na texty o dobře vystavěném řetězci společností a trustů v pozadí plzeňské Škody.
Policie mohla zasáhnout o dost dříve
Současný rychlý postup policie je však v kontrastu s tím, že část informací, ze kterých MF DNES čerpá, už policie mohla dávno mít: švýcarská prokuratura už několik let českým úřadům nabízí informace o podivném nákupu Škody Holding. A v Česku se dosud nedělo nic.
Už na začátku loňského roku dostalo vrchní státní zastupitelství dokument, ve kterém Švýcaři upozorňují na podivnou miliardu, za kterou investoři skrytí za skupinou Appian před osmi lety koupili plzeňskou Škodu.
Na začátku tohoto roku přišly další fascikly švýcarského spisu. "Získané dokumenty se překládají. Až budou kompletní, podrobíme je analýze," řekla 7. ledna mluvčí žalobců Irena Válová. Dne 11. srpna mělo vrchní státní zastupitelství tiskovou konferenci a státní zástupkyně Marcela Kratochvílová pravila: "Stále překládáme."
Bývalý šéf ČEZ Roman mohl být na Appian napojen
Jak vyplývá z dokumentů, které prostudovala MF DNES, beneficienty (tedy lidmi s nárokem na podíl ze zisku) společností v řetězci byli manažeři Škody včetně jednoho z nejvlivnějších mužů veřejného a ekonomického života, dlouholetého šéfa ČEZ Martina Romana.
On i jeho kolegové však svou roli popírají a dokumenty zpochybňují.
Pokud by se ukázalo, že nemluví pravdu, bylo by to velmi problematické. Minimálně Martin Roman by se ocitl ve střetu zájmů: jedna firma, jíž šéfoval (ČEZ), zadávala mnohamiliardové zakázky druhé firmě (Škoda), jejíž hodnota se i díky těmto zakázkám výrazně zvyšovala.