Přímý vlak Zlín - Praha podraží

O šedesát korun víc než dosud si budou muset od 14. prosince rezervovat na cestu do Prahy cestující, kteří používají jediný přímý vlak ze Zlína. Lidé budou muset platit k jízdnému navíc příplatek za kategorii vlaku InterCity.

Na tuto změnu přijde cestující, když si zakoupí nový jízdní řád a začne jej porovnávat s tím dosavadním. Nebo také, až když si od poloviny prosince bude kupovat jízdenku u pokladny.

Přímý vlak do Prahy, označený jako expres 520, dosud odjížděl z nádraží Zlín střed každé ráno v 5.34 hodin. Za necelou hodinu byl na hlavním nádraží v Olomouci. Tam jej železničáři spojili s ostravským expresem 504 Jan Perner a celá souprava dojela do Prahy v 9.55 hodin. Za vlaky kategorie expres se žádný zvláštní příplatek nevybíral.

Od 14. prosince bude expres 520 odjíždět ze Zlína o třináct minut dříve, tedy v 5.21 hodin. Pokud s ním pojedete jen do Přerova či Olomouce, cena jízdného zůstává stejná. Ale jestliže budete pokračovat dál do Prahy, zlínské vagony se v Olomouci připojí na vlak Jan Perner, který však už je veden v kategorii InterCity. I když zůstanete sedět ve "zlínských" vagonech, od Olomouce v nich musíte mít zakoupen šedesátikorunový příplatek pro InterCity. Na pražské hlavní nádraží má vlak dorazit stejně jako dosud, tedy v 9.55 hodin.

Totéž platí i pro zpáteční cestu odpoledne z Prahy do Zlína.

Na kolik nyní přijde jízdenka přímým vlakem ze Zlína do Prahy? Jde o tarifní vzdálenost 313 kilometrů. Máte-li kartu Z, jedna cesta vás bude stát 228 + 60 Kč. Jako náhodný cestující bez karty Z zaplatíte dokonce 370 + 60 Kč. Pro srovnání - autobus Zlín - Praha nyní stojí u společnosti Housacar asi 170 korun, u společnosti ČSAD Vsetín 196 korun.

Jak popsanou změnu vysvětlují pracovníci Českých drah? Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení uvedl: „Převedení vlaku Jan Perner po roce zpět do kategorie IC souvisí se stížnostmi na přeplňování tohoto vlaku v trase Praha - Olomouc - Ostrava a zpět. Vlak bez příplatku využívala klientela na krátké vzdálenosti a docházelo ve špičce k přeplňování, například v úseku Praha - Pardubice. Vlak v úseku Olomouc - Zlín se s tímto problémem nesetkává, proto nadále zůstává v kategorii expres, i když byl do roku 2002 také vlakem IC s příplatkem.“

Nabízejí České dráhy nějakou možnost, jak se placení šedesátikorunového příplatku vyhnout? Ano, v současnosti je to především takzvaná kilometrická banka. Kdo si koupí za 1200 korun kilometrickou banku na 2000 kilometrů, může si potom v době její půlroční platnosti odepisovat na cesty do Prahy vždy jen zmíněných 313 kilometrů a příplatek za InterCity neplatí. Jedna cesta ze Zlína do Prahy takto přijde na 187,80 Kč. Kilometrická banka je přenosná a mohou na ni současně cestovat až tři lidé. „Jde o jednu z nejvhodnějších jízdenek pro cesty nad 100 kilometrů,“ potvrzuje Šťáhlavský.

Další možností jak neplatit šedesátikorunový příplatek jsou síťové jízdenky ČD na určité časové období. „I tyto jízdenky jsou přenosné a vyplatí se hlavně osobám a společnostem, které často cestují nebo pravidelně vysílají své zaměstnance na služební cesty a ujedou větší počet kilometrů. Počet cest a ujetých kilometrů není u těchto jízdenek omezen,“ dodal Šťáhlavský.

Mluvčí reagoval i na připomínku k prodloužené jízdní době ze Zlína do Prahy: „Souvisí to s přesunutím modernizace koridoru do úseku Česká Třebová - Přerov, kde se kvůli plánovaným výlukám prodloužila jízdní doba. Chceme tak přímo v jízdním řádu eliminovat zpoždění v důsledku jednokolejného provozu na rozestavěných úsecích.“


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video