Středočeši už vědí, jak budou přestupovat z linkových autobusů na metro, až dělníci uzavřou nynější konečnou na Hradčanské. A lidé žijící v Dejvicích v okolí Vítězného náměstí se zas mohou připravit na další příval cestujících.
Zdaleka ne však tolika, kolik jich tu mělo vystupovat a nastupovat podle původních plánů.
Kam odvézt 188 autobusů
V červnu začne výstavba tunelu Městského okruhu mezi Malovankou a Letnou a auta, která dnes jezdí ulicí Milady Horákové ven z centra, vytlačí dělníci. Osiří i přilehlé zastávky příměstských a meziměstských autobusů.
Auta budou moci rozkopanou ulici objet v protisměru, protože provoz od Střešovic na Letnou bude odveden ulicí Na Valech, ale pro stanice nikde moc místa není.
"Přesto jsme nalezli řešení, kam na dva roky odvést 188 spojů, které dnes končí na Hradčanské," řekl starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.
Zhruba každý pátý autobus bude končit u stanic metra B ve Zličíně nebo Stodůlkách.
Spoje, jež přijíždějí od Kladna po Patočkově ulici, pak budou končit na zcela novém obratišti před budovou ministerstva obrany na křižovatce ulic Na Valech a Milady Horákové. "Tady se rozšíří silnice. Autobusy se tu budou obracet a vracet se," popsal starosta.
Cestující tak budou muset dojít ke stanici metra zhruba 200 metrů.
Další konečná se plánuje na Dejvické před hotelem Diplomat. Zde bude hned za sebou výstupní a nástupní zastávka pro linky přijíždějící do Prahy po Evropské ulici.
"Autobus tu zastaví, vyloží cestující, popojede a ve stejném směru zas lidi naloží," popsal Chalupa. Nové zastávky před obytnými domy na druhé straně ulice tak vznikat nebudou.
O zastávku na Hradčanské pak úplně přijdou linky, které zde sice stavěly, ale pak pokračovaly do města - zejména na Florenc.
Ještě před půl měsícem se uvažovalo o tom, že konečná bude v Technické ulici a ulici Generála Píky.
"Vzali jsme prázdný autobus a zkoušeli s ním projíždět trasu. Testovali jsme, jestli se vůz otočí, jestli se tam vůbec vejde," popsal náměstek hejtmana Středočeského kraje Karel Vyšehradský, jak byla tato varianta vyloučena. Autobus se Technickou ulicí neprotáhl.
Veleslavín, konečná stanice
Až tři sta padesát autobusů vozí každý den přes Dejvice obyvatele středních Čech. Více než polovina spojů dnes končí na Hradčanské, ostatní pak na Dejvické. Další Středočeši přijíždějí do hlavního města za prací, studiem či zábavou osobními auty.
Stačí se ráno postavit na Evropskou nebo Patočkovu ulici a sledovat poznávací značky aut. Téměř každé druhé auto má na značce písmeno S. Aby ne. Každý den Dejvicemi projíždí tam a zpátky sto tisíc lidí, kteří žijí mimo metropoli.
Za několik let by však pro ně mohl být pohled na životem pulzující Vítězné náměstí už jen vzpomínkou. Autobusy z Kladenska mají totiž končit nejprve už na Veleslavíně, později ještě dál od centra - na Dlouhé Míli, což je téměř u ruzyňského letiště. Právě tam totiž město přestěhuje autobusové konečné.
Kdy se tak stane? Všechno závisí na tom, za jak dlouho bude město schopné postavit podzemní dráhu z Dejvické směrem na ruzyňské letiště. První úsek, jenž má mít konečnou na Petřinách, by měli dělníci dokončit podle plánů pražských radních již v roce 2013.
"Technicky možné je to už v roce 2012," připomíná starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa. To znamená, že už za čtyři pět let by autobusy z Kladenska končily na Veleslavíně.
Zmizí "nádraží" z Dejvické
Tam má stát provizorní autobusový terminál s přestupem na metro, železnici a tramvaje. V ten moment se uleví hlavně obyvatelům domů na Evropské ulici stojících před hotelem Diplomat. Tam je dnes totiž již dlouhá léta "dočasné" autobusové nádraží. Autobusy staví jen u chodníku přímo lidem pod okny.
Až dělníci dokončí podzemní dráhu na letiště, přesunou se konečné autobusů k nové stanici metra Dlouhá Míle, kde bude také nová zastávka železnice propojující město s letištěm. Ta bude v těsné blízkosti nynějšího obchodního centra Šestka.
Rušný dopravní terminál zde vyroste zhruba v roce 2016 a bude vypadat podobně jako před čtyřmi dny otevřený terminál na konečné metra C v Letňanech.
. Kde vystupovat: nové konečné autobusůNa konci června bude uzavřena doprava ve směru z centra ulice Milady Horákové u Hradčanské. Tím musí být zrušeny tamní zastávky příměstských a meziměstských autobusů. Bude se zde dva roky stavět tunel městského okruhu. Přitom dnes končí na Hradčanské 188 spojů denně. Zličín, Stodůlky Florenc Na Valech Dejvická |