Třída Míru přitom už pět let čeká na uskutečnění naplánované rekonstrukce. Mezi tím dál chátrá, obchodníky z ní "vysál" nedávno postavený nákupní palác Afi a výkladní některé výkladní skříně zejí prázdnotou. (více o problému čtěte zde)
"Podle mě je daleko lepší nechat na třídě Míru MHD. I hodně lidí, kteří nám psali na radnici své názory, to potvrzovalo," prosazovala v úterý na radnici Fraňková s tím, že bude hlasovat pro zrušení už zmíněného usnesení ze září 2006.
V tu chvíli zastupitelé, kteří pěší zónu podporují, jen zklamaně svěsili hlavu. Zdálo se, že na třídě Míru se budou dál prohánět trolejbusy a že si z ní i nadále budou dělat movití podnikatelé parkoviště pro své luxusní vozy.
Jenže pak následoval šok. O jediný hlas zrušení čisté pěší zóny neprošlo. "Tak a máme čistou pěší zónu," oznámila výsledek hlasování s těžko skrývaným rozhořčením primátorka Fraňková.
Podle radního a architekta Milana Košaře však právě její postoj může znamenat jen další problémy. "Mám strach, že se budou dělat další revize tohoto rozhodnutí a že se budou hledat další důvody, proč pěší zóna nemůže v Pardubicích vzniknout. Pokud to tak bude, budeme se ostře bránit. To pak není potřeba mít žádné zastupitelstvo," uvedl Košař.
O třídě hlasovala už tři různá zastupitelstva
Pravdou je, že v minulosti si pardubičtí politici nenechali na žádném jiném rozhodnutí tak záležet, jako právě na tom o třídě Míru. Hlasovala o ní už tři různá zastupitelstva.
Poprvé její předělání na pěší zónu schválili politici těsně před volbami v roce 2006. Poté ho znovu stvrdili v lednu 2010 a včera tak učinili potřetí. "Nevím, jak lze více nějaký krok města schválit než takto," řekl Milan Košař.
Navíc před čtyřmi roky se v Pardubicích konala masivní petice o třídě Míru. Tehdy více než 17 tisíc lidí uvedlo, že ji chce bez aut. Zhruba 1800 lidí pak řeklo, že chce na ní nechat vozy MHD.
"Osobně jsem tehdy podpisy na ulici sbíral. Jsem docela zklamaný, že tuto otázku vůbec znovu otvíráme," uvedl mladý zastupitel za ČSSD Jakub Rychtecký. Ovšem opačný názor hájil třeba Evžen Erban ze Sdružení pro Pardubice nebo část politiků z ODS. Shoda na podobě přestavby ulice tak mezi politiky evidentně není.
Na evropské peníze už moc času nezbývá
Na druhou stranu se shodují na jednom: "Ulice potřebuje rychle opravit, její stav je nedůstojný." A pokud tato slova myslí vážně, musí hodně rychle zapomenout na hádky a pustit se do práce. Kvůli tomu, že na stavbu má výrazně přispět Evropská unie, musí být hotovo do konce roku 2013.
"Přestavba třídy Míru včetně opravy části Sladkovského ulice bude stát zhruba 150 milionů korun. V tom jsou započítány i náklady na rekonstrukci rozvodných sítí pod ulicí. Většina dnešních linek MHD se z třídy Míru přesune na Sukovu třídu," uvedl náměstek primátorky Jindřich Tauber, který má stavbu na starosti.