Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Primátor si "utajeně" prohlédl spalovnu

  10:54aktualizováno  10:54
Malešice - Na utajenou akci, která by mohla odhalit ekologické problémy, pozval Kasl včera dopoledne několik novinářů do malešické spalovny. "Nikdy jsem tu ještě nebyl a chci se podívat, jak se daří zdejšímu patentu na odstraňování dioxinů," vysvětloval. Výsledkem byla exkurze v socialistickém stylu, která předvedla skvěle fungující a ekologicky čistou továrnu. "Klidně bych na komín posadil vlastní dítě, jen kdyby ta pára nebyla tak horká," usmíval se jeden ze zaměstnanců.

Spalovna sice opravdu udělala v otázce životního prostředí pokrok, ale podle ekologů problémy přetrvávají. Primátora prováděl ředitel Josef Smola, který se pochlubil údaji, podle nichž spalovna plní veškeré ekologické normy Evropské unie. Povedlo se to díky originálnímu patentu - škodlivé dioxiny a těžké kovy k sobě v Malešicích přitahuje směs vápenné suspenze s aktivním uhlím.

Kasl je tímto vynálezem nadšen. "Je to geniální myšlenka. Jsem šťastný, že se nesplnila varování, podle nichž měla spalovna zamořit Prahu jedovatými zplodinami," uvedl primátor. Postěžoval si pouze na chování ekologů, kteří nekompromisně kritizují, ale chválí jen málokdy. "A tak musím chválit já," dodal.

Podle ochránců životního prostředí však nová technologie stále není dostatečně ověřena. "My spalovnu samozřejmě oceňujeme za to, že se emise dioxinu snížily, ale není pravda, že všechny problémy skončily," myslí si Milan Havel, vedoucí toxického programu Hnutí Duha.

Výsledky měření podle něj nejsou přesvědčivé, protože letos proběhlo pouze jedinkrát, a to ve třech šestihodinových blocích. "Například v Belgii se musí měřit dvanáct dní v kuse," ilustruje Havel své tvrzení.

Vadí mu i fakt že spalovna dostatečně neupozorňuje obyvatele na rakovinotvorné látky, které produkuje. Ekologové obecně nesouhlasí s výstavbou nových spaloven a skládek, protože věří spíše v možnosti recyklace odpadu. "A v recyklování má Praha obrovské nedostatky," tvrdí Havel.

Hlavní město ročně vyprodukuje 310 tisíc tun smíšeného odpadu, z toho dvě třetiny se zpracovávají právě v malešické spalovně. "Našli jsme tu i mrtvolu," vzpomněl si Smola na loňský případ." Pro zajímavost uvedl, že kdyby se pražský odpad vozil celý rok na Václavské náměstí, dosáhl by výše šedesáti metrů.

Kaslova "odhalení"
Nic proti primátorovi Kaslovi. Rozhodně je to inteligentní muž, ale jeho komunikace s médii je zvláštní. V poslední době Kasl posílá do vybraných redakcí lákavé pozvánky - vyražte se mnou na utajený výlet a nebudete litovat. Má na nich dojít k exkluzivním odhalením, a "fotografa nezapomeňte, i snímky budou stát za to". Onehdy byl sraz před hotelem InterContinental a z "přepadovky" se vyklubala prohlídka Čechova mostu. Tento týden Kaslovi spolupracovníci ujišťovali, že půjde o ekologickou - ale opět tajnou - bombu. A výsledek? Zdlouhavá exkurze po spalovně a oslavný dialog Kasla s ředitelem. Ekologové pozváni nebyli. Kasl jako by si chtěl přes média vybudovat pověst dobrovládce, který neustále myslí na své Pražany.

Primátor Jan Kasl je s provozem spalovny spokojený. Nadšený je především z patentu, který zachytává dioxiny. (28. 6. 2001)

Kromě spalovny navštívil primátor Kasl taképrovoz, kde se zpacovává plastovýodpad, zejména PET lahve.(28. 6. 2001)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bohuslav Sobotka a Pavel Bělobrádek sledují vystoupení Miroslava Kalouska při...
GLOSA: Čtyři roky vládní nudy a rekordní zájem o parlament

Do říjnových sněmovních voleb se přihlásilo v celé zemi 31 stran a hnutí, tedy asi o třetinu více než před čtyřmi lety. Proč ten zvýšený zájem o parlament po...  celý článek

Karel Srp z Jazzové sekce a spisovatelka Lenka Procházková na tiskové...
Dva a půl milionu lidí jsou kádrováni, jestli jsou košer, řekl Srp

Senátoři nechtějí kohokoli z levice, já nechci senátory, kteří hajlují pro kohokoli, reagoval dlouholetý šéf Jazzové sekce Karel Srp na to, že ho senátoři...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.