Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přídavné vozíky za kolo možná budou smět na silnice nižších tříd

  16:24aktualizováno  16:24
Novela zákona o pozemních komunikacích počítá s tím, že by cyklisté s přídavnými dětskými vozíky mohli využívat silnice třetí a čtvrté třídy. Návrh předložil Sněmovně poslanec TOP 09 Václav Cempírek.

Dětský vozík za kolo. Ilustrační foto | foto: Archiv magazínu VELO

Cempírek tvrdí, že vozíky smí na tyto komunikace jak v Německu, tak i v zemích Beneluxu. Pro návrh je prý i ministerstvo dopravy.

Vozíky na děti jsou v Česku poměrně oblíbené. Vyrábějí se pro jedno nebo dvě děti. Do některých modelů lze instalovat i autosedačku pro nejmenší děti. Bezpečí dítěte má na starosti i pevný rám a bezpečnostní pásy.

V současnosti však mohou policisté rodiče s dětskými vozíky za bicyklem pokutovat jak na silnicích, tak na cyklostezkách (více čtěte zde). Zákon, o který se policie opírá, totiž vznikl ještě v době, kdy dětské vozíky za kolo nebyly v České republice běžně k dostání, tedy před rokem 2006.

Novinka by se měla týkat silnic nižších kategorií. "Dáváme to na cyklostezky, a kde cyklostezka není a přechází do silnic třetí, případně čtvrté kategorie, tak po nich," řekl Cempírek. Doplnil, že úprava se týká homologovaných vozíků od značkových prodejců.

Cempírek dále uvedl, že jeho návrh podporuje poslanecký klub TOP 09 a Starostové a také ministerstvo dopravy. Zda pro novelu zvednou ruce i další poslanci koalice, není jasné. "Je to zatím příliš čerstvé," dodal Cempírek.

Jeho návrh má však už své odpůrce. Z nedávných vyjádření zástupců ministerstva dopravy a policistů v Senátu vyplynulo, že přeprava dětí ve vozíku může být nebezpečná. Cyklista prý nedokáže pohyb přívěsu kontrolovat, takže ho může ze silnice smést i tlak vzduchu od projíždějícího kamionu.

Novelu by měla během několika týdnů projednat vláda. Bez ohledu na to, zda ji podpoří nebo odmítne, ji dostanou k posouzení i poslanci.

Uživatelé vozíků většinou s argumenty proti používání nesouhlasí a považují je za nejbezpečnější prostředek pro přepravu malých dětí na kole. Potvrdili to i v anketě iDNES.cz. Jeden z uživatelů serveru gps-routes.info například popisoval, že při slézání z kola se sedačkou je bicykl vratký a může se převážit i s dítětem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ludmila Havránková poblíž dálnice D11 v Hradci Králové (21.8.2017).
O dostavbu D11 jim nešlo, hrálo se o pozemky, říká statkářka Havránková

Statkářka Ludmila Havránková bude už navždy spojována s dálnicí D11 u Hradce Králové. Odmítá, že to byla ona, kdo na roky zastavil výstavbu, ačkoli pro mnohé...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka s jordánským předsedou vlády Hanim Fawzim Al-Mulkim...
Sobotka slíbil Jordánsku pomoc pro milion Syřanů v uprchlických táborech

Češi budou pokračovat v pomoci Jordánsku, kde v uprchlických táborech žije dlouhodobě více než milion lidí, kteří utekli z válčící Sýrie. „Jordánsko je jakýmsi...  celý článek

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Prodej vepřína může zhatit malý akcionář, viní firmu z účelových machinací

Vláda v pondělí schválila odkup vepřína v Letech, kde stál za války tábor pro Romy. Do měsíce chtějí politici podepsat s majiteli smlouvu. Jeden z akcionářů...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.