Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Byla příčinou nehody boeingu voda? Pršelo málo, říká pardubické letiště

  13:00aktualizováno  13:00
O vlivu deště na nehodu Boeingu 737, který v neděli skončil při přistání v Pardubicích mimo ranvej, se pře společnost Travel Service, které letadlo patří, s vedením letiště. Firma tvrdí, že stroj se dostal do potíží kvůli aquaplaningu. "Dráha sice byla mokrá, ale ne zavodněná," namítá šéf letiště.

Letadlo Boeing 737 se na pardubickém letišti dostalo mimo dráhu. Provoz se tak obnovil až včera v sedm hodin ráno. | foto: Jan Žeravík

Travel Sevice podle své mluvčí Vlaďky Dufkové trvá na tom, že pilot letounu, který letěl z bulharského Burgasu, nechyboval. "Stojíme si za informacemi, které jsme obdrželi přímo od posádky. Jako možná prvotní příčina je to, že na dráze bylo větší množství vody," řekla Dufková, podle které byl kapitán posádky velmi zkušený.

"Informacím o této příčině nevěřím. Dráha sice byla mokrá, ale nebyla zavodněná. Na polích netekla voda. Déšť byl drobný," konstatoval Jan Andrlík, ředitel letiště a společnosti East Bohemian Airport (EBA), která provoz zajišťuje.

Přesnou příčinu objasní až vyšetřování, které už zahájil Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). "Pracovali jsme celou noc a skončili jsme v pondělí v sedm hodin ráno, kdy už bylo letadlo postaveno zpět na beton," řekl inspektor a vedoucí technického oddělení Lubomír Střihavka, který případ řeší.

Spekulace nikdo komentovat nechce

Zainteresované strany jsou ve svých vyjádřeních opatrné. "O příčinách vám nic neřeknu, jelikož si případ převzal ústav, který má k dispozici veškeré podklady tzn. data o stavu počasí, množství srážek, brzdném účinku dráhy, včetně záznamu černé skříňky pilotů. Ústav bude analyzovat jak činnost pilotů, tak i zkoumat účinky brzdění na dráze i její stav," prohlásil šéf letiště Andrlík s tím, že úsudky o možných příčinách nehody jsou v oblasti letectví velice nebezpečné.

Jakékoliv spekulace by prý vedly pouze ke konfliktním úvahám. S tím se shoduje i mluvčí Travel Service.

"Událost je v šetření ÚZPLN a všichni si musíme počkat na jeho výsledky. Ze zákona nemůžeme ani průběh vyšetřování komentovat," uvedla Dufková.

Šéf letiště je však přesvědčený, že vyšetřování vyvrátí vliv přistávací plochy. "Plocha je v naprosto perfektním stavu. Odpovídá všem mezinárodním standardům pro leteckou civilní dopravu. Lze ji třeba prodloužit, ale to jsou investice v řádu stovek milionů. Říkám ale, že takové opatření není vůbec nutné. Podle všech propočtů by posádce měla na přistání stačit délka 1 500 metrů, přičemž naše ranveje měří 2 500 metrů," dodal Andrlík.

Definitivní závěry o příčině nehody budou známy za dlouho. "Než vyjde závěrečná zpráva, tak to potrvá několik týdnů, možná i měsíců. Vše ovlivňují věci, jako odborné expertizy a analýzy. Záležitost se konzultuje i s výrobcem z firmy Boeing. Naše prvotní prohlášení bude zveřejněno v nejbližších dnech," dodal vyšetřovatel Střihavka.

Vyprošťování letounu trvalo až do rána

Obří letoun, který zůstal mimo ranvej, vytáhla ještě v neděli v noci specializovaná firma. "Vyprošťovací práce skončily mezi třetí až čtvrtou hodinou," upřesnil Andrlík.

"Travel Service si vymínil, že odtažení letadla musí provést odborná firma s certifikátem. Společnost se rozhodla pro tu z ostravského letiště, která přes noc přivezla potřebné zařízení a provedla odborné odtažení stroje na stojánku," doplnil.

Podle jeho vyjádření disponují patřičným oprávněním pro podobné případy jen dvě firmy, jedna v Praze a druhá právě v Ostravě.

"Byla provedena prohlídka letadla, které muselo být osvětleno. Samozřejmě, že došlo i na kontrolu podvozku. Poté se to teprve zapřáhlo za vojátko, kterým se vytahovalo. Následně za tahač, a pak se s ním pohybovalo velmi pomalu ze zpevněných travnatých ploch až na ty betonové," popsal postup prací Andrlík.

Pardubické letiště má pro podobné případy vlastní techniku, kterou však nemohlo použít. "Bylo to rozhodnutí provozovatele letounu, nikoliv letiště. Ale technika, která dorazila, byla speciální, jelikož nikdo neznal přesný stav letadla ani jeho polohu v trávě, ve vyjetí. Panovaly obavy, aby se při manipulaci třeba nepoškodil celopříďový podvozek nebo nedošlo k nějaké jiné škodě," dodal.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.