Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Příčinu pádu MH17 někdo maskoval, naznačili experti. Pilota kdosi pitval

  6:16aktualizováno  6:16
Konečná zpráva nizozemských vyšetřovatelů o sestřelení malajsijského boeingu MH17 loni nad Ukrajinou naznačila, že se vyskytly pokusy zatajit příčiny neštěstí. Britský list The Guardian uvedl, že v rámci zastíracích pokusů byly například z těla kapitána letadla záměrně odstraněny kovové střepiny z rakety Buk.

Trosky malajsijského boeingu na základně v nizozemském městě Gilze Rijen (13. října 2015) | foto: Reuters

Podle nizozemské zprávy, zveřejněné v úterý, raketa Buk ruské výroby explodovala metr od kabiny pilotů a výbuch obrovskou silou vrhl stovky střepin do letadla (celou zprávu si v angličtině můžete přečíst zde). Vyšetřovatelé se ale vyhnuli určení viníků, jen uvedli, že raketa byla odpálena z oblasti o rozloze 320 čtverečních kilometrů.

Přesné umístění odpalovacího zařízení má zjistit další kriminalistické vyšetřování. Avšak šéf úřadu vyšetřujícího příčiny katastrofy Tjibbe Joustra později před novináři připustil, že raketa byla odpálena z území ovládaného separatisty, podporovanými Ruskem.

Fotogalerie

Zpráva uvádí, že více než 120 cizích těles, „vesměs kovových střepin“, se našlo v těle druhého pilota, kde způsobily „mnohočetné zlomeniny“. Když však experti identifikovali kapitánovo tělo, shledali, že už bylo podrobeno „vnějšímu a vnitřnímu zkoumání s odstraněním cizích předmětů“. Přesto v těle našli „stovky kovových předmětů“, jakož i zlomeniny kostí a další zranění.

Mezi částmi hlavice rakety se našly dvě střepiny ve tvaru motýlka, což Nizozemci pokládají za příznačné pro zvláštní typ bojové hlavice Buku. Nicméně ruský výrobce, Almaz-Antej, v předstihu popřel, že by se takové úlomky našly, a trval na tom, že použit byl starší typ rakety Buk, který už není používán v ruské armádě.

Moskva závěry expertů zpochybnila

Boeing 777 byl sestřelen 17. července 2014 nad oblastí ovládanou proruskými separatisty, kteří po několik dní odmítali místo neštěstí zpřístupnit. Čtyři dny také trvalo, než vydali „černé skříňky“ letadla. Všech 298 lidí na palubě zahynulo.

Zpráva uvádí, že některé díly a náklad letadla, vyfotografované bezprostředně po neštěstí, zmizely. Zmizela také avionika z pilotní kabiny.

Zatímco oficiální Moskva závěry nizozemských expertů o technických příčinách tragédie zpochybnila a nařkla je z politické účelovosti, liberální deník Vedomosti dnes napsal, že kdyby Rusko chtělo předložit důkazy své neviny, mělo by zveřejnit údaje protivzdušné obrany a systémů kontroly nad vzdušným prostranství z letounu A-50, ruské obdoby amerických letounů AWACS, o situaci v dané oblasti. To se však dosud nestalo.

Podívejte se na pokus firmy Almaz-Antej s raketou Buk:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.