Velitel letectva František Padělek připustil, že čáslavští piloti signalizaci malé výšky někdy vypínali, protože je varovná siréna ve sluchátkách rušila. "Hlasitá je právě proto, že má s pilotem v přízemních mracích, kdy nevidí, 'zacloumat': Pozor letíš k zemi!" říká jeden z čáslavských pilotů.
Po této katastrofě platí v letectvu striktní zákaz varovnou signalizaci radiovýškoměru vypínat. Pád dvou elitních stíhacích pilotů z čáslavské letky, která je součástí protivzdušné obrany NATO, vyvolala před dvěma lety značný rozruch. Piloti totiž mohli (stejně jako v roce 1998 jiná dvojice stíhaček pádem na České Budějovice) spadnout místo na muniční sklad do města či vesnice.
"Do poslední chvíle netušili, že letí v nízkých mracích do země, a dnes už se nikdo nedozví, proč se pustili do tragického sestupného manévru, ačkoliv měli k letišti ještě daleko. Možná špatně pochopili příkaz z řídící věže nebo šlo o jejich nekázeň," říká předseda komise náčelníka generálního štábu pro vyšetřování leteckých nehod Stanislav Suchý.
Možné je například i to, že letci přecenili síly, když chtěli pod nízkými mraky dolétnout až k letišti. Netušili však, že oblačnost sahá až k zemi.