Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Lidé se čím dál častěji nechávají nachytat podvodnými e-shopy

  • 65
Na téměř dvojnásobek za poslední dva roky narostl počet případů, kdy podvodníci obrali lidi na internetových obchodech. Zákazníci se většinou nechají nalákat na velmi nízké ceny, nejčastěji u elektroniky.

Statistika jasně ukazuje, že zatímco v roce 2011 policie evidovala 880 případů, během loňského už jich bylo okolo 1 750.  Poškozených přitom může být daleko více. "Někdy znamená jeden případ jednoho poškozeného. Jindy to ale mohou být třeba dva tisíce," upozorňuje mluvčí policejního prezidia Jana Macalíková.

Nejspíš nepřekvapí, že nejčastěji lidé naletí u internetových obchodů, které nabízejí za bezkonkurenční ceny elektroniku - televize, telefony, počítače. Ty jsou totiž na internetu dlouhodobě nejžádanějším zbožím.

V poslední době se navíc objevila řada e-shopů, které jsou psány na takzvané bílé koně. Pachatelé je osloví například s nabídkou administrativní práce. "Nic netušící lidé následně zakládají pro pachatele účty, které používají při fungování e-shopu," popisuje mluvčí mechanismus.

Takoví lidé přitom často ani nemusí vědět, že se jedná o něco nekalého a zboží neodchází. Ani to, že si tím možná zadělávají na nepříjemnosti. Policie je totiž může v krajním případě obvinit z legalizace výnosů z trestné činnosti, popřípadě podílnictví.

Dávat pozor a platit až při převzetí

Spoléhat se přitom úplně nejde ani na loga společností, které certifikují spolehlivé obchodníky, například Asociace pro elektronickou komerci (APEK) "Zaznamenali jsme totiž, že stále častěji se objevují e-shopy, které se na svých stránkách zcela neoprávněně zaštiťují zmíněnou certifikací," poznamenala Macalíková.

Uznává to i výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. "Velmi často se jedná spíše o omyl, kdy si podnikatel koupí, řekněme, amatérsky zpracované e-shopové řešení, kde grafik naše logo vpracuje do návrhu stránek," říká s tím, že asociace se setkává i se záměrným zneužitím loga.

"Pro spotřebitele zde funguje jasná ochrana, kdy naše logo má být odkazem na profil e-shopu na našich webových stránkách," dodává s tím, že platnost certifikátu si jde i na stránkách APEKu. Stačí si zkopírovat webovou adresu obchodu.

Macalíková přidává jedno, pravděpodobně nejúčinnější řešení. "Upřednostňovat platbu na dobírku, tedy po dodání zboží, nikoliv předem," konstatuje s tím, že zákazníci by se měli e-shopu raději vyhnout i v případě, kdy není možné platit při dobírce nebo kdy na stránkách chybí například kontakty na společnost.


Video