Kromě jazykové bariéry zůstává pro Čechy komplikací, že většina obchodníků neakceptuje české platební karty. Jak to řešíte?
Od konce roku 2008 u nás lze platit českými korunami. Kromě toho jsme se postarali, a nebylo to jednoduché, že je možné u nás platit v Česku obvyklými platebními kartami. Vy nepoužíváte EC karty, nýbrž Visa Elektron. Nechceme, aby se někdo dostal u pokladny do tak nepříjemné situace, že nemůže zaplatit a stojí tam prakticky bez peněz.
Od roku 2010 máme veškeré informační tabule dvojjazyčné. Nepřečtete si jen Vítáme Vás, ale zjistíte z nich, kam odnést prázdné lahve, jak funguje český slevový systém, plán našeho obchodu s abecedním seznamem, kde se rychle dozvíte, co kde seženete. A také už máme pět zaměstnanců, kteří mluví česky.
Když jste v roce 2007 v Heidenau začínal, kolik jste měli českých zákazníků a kolik nyní?
Náš obrat prožil bouřlivý vývoj. Důležitou součástí jsou i čeští zákazníci, jejichž podíl se od té doby zhruba zdvojnásobil z pěti na deset procent. Podle předběžných výsledků celá společnost se 70 tisíci zaměstnanci měla loni čistý zisk 11,2 miliardy eur.
Co Češi u vás nejčastěji nakupují a kolik obvykle utratí?
Odhaduji, že v průměru u nás český zákazník utratí za jeden nákup 130 eur. Češi jsou zaměřeni na značkové zboží, například Milchschnitte od firmy Ferrero. To, že mezi stejnými značkami v obou zemích existují rozdíly, jsem zažil sám během své dovolené v Čechách. Nutella zde chutná jinak.
Češi mají evidentně důvěru v německé výrobky, nakupují to, co potřebují. Roste i jejich důvěra v tuzemské značky nabízené v Realu. Oblíbili si také zboží naší značky Real – quality. Kdo chce nakupovat obzvlášť výhodně, ten se drží naší značky "tip". Stálí čeští zákazníci si k nám také jezdí pro potraviny pro alergiky, tedy výrobky bez laktózy a lepku, v nichž máme bohatý výběr.
V Česku potraviny zdražily, projevilo se to u vás? Jezdí více zákazníků, věcí v jejich nákupních koších přibylo?
Češi k nám jezdí i na velké týdenní nákupy. V poslední době velmi často zcela cíleně. Je vidět, jak si fotí svými smartphony ceny výrobků, aby je mohli před samotným nákupem porovnat na internetu. Nedávno jsem viděl u regálu asi čtrnáctiletého hocha, který měl náš mobilní nákupní seznam na svém iPadu. Zákaznické spektrum se v poslední době změnilo ale i směrem dolů. Objevují se zde lidé, kteří evidentně nepatří mezi ty vysloveně dobře situované, je vidět, že nemají k dispozici moc prostředků. Někdy dokonce přijíždějí autobusy.