Nehoda magnetického vlaku Transrapid u města Lingen - Souprava narazila v rychlosti asi 200 kilometrů za hodinu do dílenského vozu, který stál na trati | foto: Bodo Marks, Reuters

Při nehodě magnetického vlaku zemřelo 25 lidí

  • 70
Při nehodě experimentálního rychlovlaku Transrapid zemřelo v severozápadním Německu pětadvacet lidí. Vlak na testovací magnetické trati narazil v rychlosti 200 km/h do montážního vozu. Příčinou nehody bylo zřejmě selhání lidského faktoru.

"Nehoda se stala v 10:05 SELČ, vagon vlaku zůstal napůl viset z vyvýšené jednokolejné dráhy vedoucí nad zemí ve výšce čtyř metrů," řekla mluvčí policie v Osnabrücku Helge Nestlerová.

Neštěstí se stalo nedaleko města Lathen. Vyprošťování zraněných a obětí bylo velmi obtížné. Vagon zůstal viset na magnetické dráze, vedené na sloupech. Do akce byli proto přivoláni hasiči s výsuvnými žebříky, aby se záchranáři dostali k postiženým.

Původně úřady oznámily, že si nehoda vyžádala jednoho mrtvého. Postupem času ale záchranáři v troskách nacházeli další mrtvé. Pozdě odpoledne úřady bilanci upřesnily: z trosek záchranáři vyprostili jednadvacet mrtvých a jejich počet nemusí být konečný. 

Po osmé hodině večer, když skončily záchranné práce, stoupla bilance na 23 mrtvých. Ještě později policie oznámila, že konečný počet obětí je 25. Deset lidí nehodu přežilo se zraněními. Stav některých z nich je vážný, podle policie ale není nikdo v ohrožení života.

Ve vlaku jelo třicet lidí, sedm z nich patřilo k posádce. Dalších pět pak bylo v dílenském voze. Podle německého magazínu Focus bylo mezi pasažéru vlaku Transrapid mnoho příbuzných pracovníků firmy, která provozuje testovací trať. V soupravě byli i zaměstnanci energetického koncernu RWE, kteří byli na výletě. Vlak ve zkušebním provozu totiž vozil i turisty.

Selhal zřejmě člověk
Na televizních záběrech z místa kolize byly vidět části vlaku rozeseté až do 300 metrů v okolí. Pod pětimetrovým mostem, po kterém vlak jezdí, se válely metrové kusy trosek.

První výsledky vyšetřování ukázaly, že za nehodu může pravděpodobně selhání lidského faktoru. To potvrdil i zástupce firmy, která vlak provozuje.

"Podle dosavadních zjištění nemá nehoda žádné technické příčiny," citoval server Focus.de obchodního ředitele společnosti IABG Rudolfa Schwarze. "Jsme touto událostí hluboce zasaženi a budeme se co nejrychleji snažit osvětlit její příčiny," dodal.

Kvůli tragédii změnila program i německá kancléřka Angela Merkelová. Odřekla všechny své schůzky a vydala se na místo nehody. "Naše pocity patří příbuzným obětí. Slova v takovém dni nepomohou, ale moje přítomnost by mohla být alespoň malým znamením, že mnoho lidí v Německu dnes truchlí," citoval slova kancléřky server rp-online. Merkelová zároveň ocenila práci záchranářů.

Vlak umí "letět" až 400 km/h
Transrapid nazývaný také "létající vlak" se pohybuje po samostatném nadúrovňové dráze rychlostí až přes 400 kilometrů v hodině.

Dopravní systém je založen na bezkolovém a bezdotykovém klouzání po magnetickém polštáři, který vzniká působením elektromagnetů mezi vlakem a pevným vodícím tělesem. Magnety soupravu zdvihnou asi centimetr nad povrch a vlak "pluje" bez tření těsně nad dráhou.

Vlak vyvíjejí už několik desítek let německé koncerny Thyssen a Siemens, komerčně úspěšné byly ale jen v Číně. Tam byla vybudována třicetikilometrová trasa, která od roku 2003 spojuje šanghajské letiště s centrem města.

V Německu existuje zatím jen zkušební trasa poblíž hranic s Nizozemskem. Právě na té došlo k nehodě. Také čínská trasa, která funguje v běžném provozu, už měla problémy. Letos 11. srpna vypukl ve vlaku směřujícím k letišti požár. Nikdo nebyl naštěstí zraněn.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video