Podle Husáka by kamiony v odstavných pruzích měly strávit maximálně desítky minut, dokud neprojedou údržbářské vozy. Policie se chce nejdříve inspirovat v Německu a Rakousku, u nás vyzkouší krizový scénář nejdříve v únoru.
"Řídit a manipulovat se souvislou kolonu kamionů je nejen velmi obtížné, ale také nebezpečné," uvedl policejní prezident Vladislav Husák po schůzce s ministrem dopravy Milanem Šimonovským.
Od ministerstva dopravy dostanou policisté pro tento účel k dispozici zhruba sedm uzavřených odpočívadel. Tam budou svádět provoz v případě havárie, ale také při silničních kontrolách.
Policejní prezident zatím neuvažuje o zřízení speciálního celostátního útvaru dálniční policie na D1. Chce posílit stávající dálniční oddělení. Těch je nyní na dálnici pět, v každém slouží pětadvacet policistů. Na starosti ale mají i kriminalitu u benzinových pump a na odpočívadlech.
Potřebné policisty plánuje Husák převelet v roce 2007 z hraničních přechodů, kde už nebudou potřeba, protože i pro Českou republiku bude platit Schengenská dohoda.
Dopravní situaci na dálnici D1 dlouhodobě kritizují jak odborníci, tak samotní řidiči. Ti si nejvíce stěžují právě na řidiče kamionů, kteří v dlouhých kolonách blokují dopravu a při vzájemném předjíždění ohrožují provoz i v dalších pruzích. Havárie kamionů pak často na dlouhé hodiny ochromí provoz na celé komunikaci.
Policisté letos zaznamenali na dálnicích 4410 havárií, které si vyžádaly 35 životů. Počet nehod tak meziročně klesl o šest procent, mrtvých pak téměř o 20 procent.
Poslední vážná havárie na D1 se stala v pondělí, kdy nehoda kamionu na dvě hodiny zablokovala dopravu na Vysočině. - více zde