Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Při další nehodě v Rakousku zemřeli tři lidé

  16:05aktualizováno  16:05
Neštěstí v rakouských tunelech nekončí. Nejméně tři lidé ráno zemřeli a dvanáct bylo zraněno v Ambergském tunelu na západě Rakouska při srážce dodávky s autobusem a následné řetězové reakci. Je to druhá nehoda v tunelu s obousměrným provozem za poslední tři dny. V pondělí při havárii v Gleinalmském tunelu v rakouském Štýrsku zemřelo pět lidí.

Podle policie vybočila kolem půl deváté dopoledne ve 3,5 kilometru dlouhém tunelu s obousměrným provozem malá dodávka ze svého pruhu a srazila se s protijedoucím autobusem ze Štýrska. Do havarovaných vozidel potom narazily ještě dvě osobní auta a motocykl. Na místě zahynuli tři lidé: řidič autobusu a jeden cestující, a řidič dodávky. Řada dalších lidí, zejména z autobusu, byla zraněna, z toho jedna žena těžce.

Všechny oběti a zranění jsou Rakušané.

Dálnice A14, kde je Ambergský tunel, vede podél Rýna na rakousko-švýcarském pomezí a spojuje Bregenz s tyrolským Innsbruckem.

Paradoxní je, že letos v květnu byla v tunelu zahájena výstavba druhé souběžné roury, aby se zvýšila bezpečnost provozu, protože po této dálniční trase projíždějí denně tisíce vozidel. Situace se však nezlepší ani po dokončení projektu, protože v roce 2004 se má uzavřít dosavadní, již 19 let starý tunel kvůli nezbytné sanaci. Po tu dobu se bude opět jezdit v jednom pruhu pro oba směry a to v novém tunelu.

Tragédie v Gleinalmském tunelu
Při požáru v Gleinalmském tunelu na rakouské dálnici A-9 severně od Štýrského Hradce uhořelo v pondělí po nehodě pět lidí a čtyři byli zraněni. Neštěstí zavinil zřejmě rakouský řidič, který v zatáčce tunelu dlouhého 8,3 kilometru vyjel do protisměru a narazil do protijedoucího vozu nizozemských turistů, vracejících se z dovolené na jihu Evropy.

Po čelní srážce začala osobní auta okamžitě hořet. Z šesti cestujících holandského automobilu zahynulo pět lidí, z toho tři děti. Podle některých nepotvrzených informací nehodu přežila malá holčička, i když v kritickém stavu s popáleninami na 70 procentech těla.

V protijedoucím rakouském voze zahynul jeden dospělý.

Po nehodě byl tunel uzavřen. Na místě pracovalo dvanáct hasičských sborů a dva vrtulníky. Likvidace požáru trvala asi hodinu.

V květnu 1999 zahynulo při požáru v Tauernském tunelu 12 lidí a padesát dalších bylo zraněno poté, co do kolony osobních automobilů narazil kamion.

Problémové tunely
Katastrofa znovu připomněla problém "úzkých hrdel" rakouských dálnic procházejících Alpami: až na několik výjimek je dálniční doprava při průchodu pod horskými hřebeny směstnávána vždy do jediné tunelové roury o dvou pruzích s protisměrným provozem. To je při dnešní intenzitě provozu zdrojem řady závažných katastrof. 

Tunel pro protisměrně jedoucí auta
Rakouské automotokluby ÖAMTC a ARBÖ požadují urychlené vybudování druhé tunelové roury nejen v Gleinalmském, ale ve všech dálničních tunelech, kde k tomu při výstavbě v 60. a 70. letech z úsporných důvodů nedošlo. Stát by měl z daní a různých poplatků a srážek motoristů vyčlenit ročně "tunelovou miliardu" tak, aby do pěti let byl první výsledek a do deseti let byl program splněn.

Ministryně dopravy Monika Forstingerová však tyto požadavky jednoznačně odmítla a vyslovila se pouze pro realizaci dodatečných bezpečnostních opatření v obousměrných tunelech, která jsou připravováná od předloňské tauernské katastrofy.

Rakouský dopravní klub (VCÖ) navrhuje vybudovat pouze únikovou požární štolu pro pěší. V hlavním tunelu by mělo být instalováno moderní hasicí zařízení a povolená rychlost snížena kvůli bezpečnosti na 60 kilometrů za hodinu.

O nedostatcích v Gleinalmském tunelu se vědělo dva roky
Někteří odborníci upozorňují, že revize Gleinalmského tunelu z roku 1999 prokázala značné bezpečnostní nedostatky, zejména co se týče požárního odvětrávání a možnosti úniku osob z havarovaných vozidel. Přesto se s tunelem nestalo vůbec nic.

V Tauernském tunelu uhořelo
12 lidí

Také po předloňské katastrofě v Tauernském tunelu sice vláda odsouhlasila jeho zdvojení, realizace tohoto projektu však zatím nijak výrazně nepokročila.

Rakouští požárníci prohlížejí ohořelé vraky aut, které vzplály 6. srpna při nehodě v Gleinamském tunelu na dálnici A-9 severně od Štýrského Hradce. Požár vypukl, když se dvě auta čelně srazila asi dva kilometry od severní ho vjezdu do více jak osm kilometrů dlouhého tunelu. Neštestí si vyžádalo pět mrtvých a čtyři zraněné. (7. srpna 2001)

Autobus, do kterého čelně narazila v Ambergském tunelu v západním Rakousku protijedoucí dodávka. Do nich pak najela dvě osobní auta a motocykl. Při nehodě zahynuli nejméně tři lidé, 8. srpna 2001

Záchranáři pomáhají cestujícím ven z autobusu, do kterého čelně narazila v Ambergském tunelu v západním Rakousku protijedoucí dodávka, 8. srpna 2001

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Severokorejský diktátor Kim Čong-un v zajetí nadšeného davu v Pchjongajngu (12....
S novými sankcemi nepřežije KLDR ani rok, tvrdí severokorejský úředník

Nové americké sankce vůči Severní Koreji jsou tak tvrdé, že to země zřejmě nepřežije, tvrdí Ri Jong-ho, který jako vysoce postavený úředník vozil třicet let...  celý článek

Ilustrační snímek
Prolomit mlčení. Miliony příběhů o sexuálním násilí zaplavily internet

Během několika dní se na sociálních sítích zapojily miliony žen, ale i mužů do kampaně, jež odhaluje děsivý rozsah sexuálního násilí a obtěžování ve...  celý článek

Psi jsou nuceni bojovat proti divokým kancům, Indonésie. (24. září 2017)
OBRAZEM: Indonésie stále toleruje „krvavý sport“. Psi musí bojovat s kanci

Na zapískání doběhne pes na kolbiště ohraničené bambusovou hradbou. Davy diváků ho při tom bouřlivě povzbuzují – mnoho z nich si na výsledek klání vsadilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.