Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přežije felicia rok 2000?

aktualizováno 
- V Mladé Boleslavi už se chladí šampaňské na oslavu milionté vyrobené felicie, zároveň je však zřejmé že tohle auto má svůj zenit za sebou. Škodovka škrtla z letošního plánu výroby felicií deset tisíc aut, s dalším úbytkem se počítá i v příštím roce a továrna čeká netrpělivě na následníka. Zatím není jasné, jak dlouho dnešní felicia vydrží a kdy bude vystřídána modernějším vozem.
"Už jsme dozajista dosáhli vrcholu objemu a nemůžeme očekávat žádné přírůstky, výrobu i odbyt jsme museli snížit," přiznal v podnikovém časopise Škoda Mobil místopředseda představenstva automobilky Detlef Wittig. Podle dalšího člena představenstva zodpovědného za výrobu, Karl-Güntera Büschinga, produkce felicií v příštím roce spíše ještě oslabí. Už letos bylo přesunuto asi 600 lidí z výroby felicií na octavie, snížení personálu ve výrobě tohoto auta lze čekat i příští rok. Důvodem je pokles odbytu zejména na domácím trhu a ve východní Evropě. Neustálé přírůstky, kdy vyskočila výroba z necelých 190 tisíc v roce 1995 na dvě stě šedesát tisíc felicií, prostě skončily.
Hádanka, kdy spatří světlo zcela nový vůz a pokračovatel dnešní felicie, však zůstává otevřena. Mluvčí automobilky Milan Smutný má univerzální odpověď: "Je to citlivá otázka, nechám to bez komentáře," říká. Stejně, jako automobilka úzkostlivě tajila datum střídání felicie za favorita, pod pokličkou schovává i premiéru nového auta. Důvod? Obava ze zastavení prodeje dnešních vozů. "Felicia je pořád chleba továrny, ohrožení jejích prodejů by znamenalo katastrofu," říká jeden z manažerů automobilky, který v této souvislosti nechce vystoupit z anonymity. Výroba i prodej felicií mají zejména ve třetím čtvrtletí mírně klesající tendenci a strach z dalšího poklesu je evidentní.
"Na našem trhu se dá říci, že felicia je stále moderní cenou, ale technicky je to auto pasé. Přes všechny modernizace je to přece jen dost starý vůz," komentoval dnešní postavení tajemník Svazu dovozců automobilů Zdenek Lněnička. Na největším zahraničním trhu, v Německu, se už lépe prodává octavia, felicie mají klesající tendenci. Za první kvartál se tam prodalo o devět procent felicií méně. "Pro příští rok počítáme s dalším lehkým poklesem," uvedla Daniela Foxová z tiskového oddělení zastoupení Škody v Německu.
Automobilka vyzdvihuje u dnešního modelu právě stále poměr mezi cenou a užitnou hodnotou. Konkurence, která v tomto segmentu vládne, přikovala na tuzemském trhu ceny felicií na dlouhou dobu na stejnou úroveň. Naopak, automobilka, která stejně jako ostatní značky bojuje s poklesem trhu, vyrazila v tuzemsku s dosud nevídanými akcemi. Několikrát prodloužila akci "pojištění zdarma", přišla s cenově zvýhodněným akčním modelem Magic, dokonce porušila svou mnohokrát deklarovanou zásadu a nabídla levnější verzi felicie pod názvem X-Line a teď ve spolupráci s leasingovou společností ŠkoFin poskytuje nulový leasing.
Dealeři Škodovky však kupodivu ještě bílou vlajku nevyvěsili: "Stav je sice kritický a vážný, ale ne kvůli zastaralosti felicie, ale pro pokles kupní síly lidí, auto je pořád super," tvrdí například Miroslav Adámek ze stejnojmenného autosalonu. Prodejci se také shodují na jedné věci: v příštím roce mohou felicii u nás i za hranicemi zachránit jen akční modely, kdy zákazník dostane za výhodnější cenu lépe vybavené vozy.
Vedle kbelíků s vychlazeným šampaňským pro příští týden, kdy sjede miliontá felicia z pásů, se tak už potichu mluví o nástupci. "Bude mít drzejší design, jinak bude pokračovat v tradici felicie: ve své třídě bude patřit k největším," řekl k němu před časem šéf designér Škody Dirk van Braeckel, na jehož prknech auto vzniká. Prototypy už jezdí a zkouší se. Jako o nejpravděpodobnějším termínu nástupu nového modelu, který bude jezdit na podvozku budoucího VW Polo, se uvádí přelom roku 1999 a 2000 či až druhá polovina roku dva tisíce. Podle některých informací ovšem hodlá automobilka zařadit při vývoji nového auta vyšší rychlost. Dva dodavatelé, kteří se již dnes připravují na výrobu dílů pro nové auto, přitom tvrdí, že sílí tlak na urychlení příprav. Ve Wolfsburgu, kde se vyvíjí podvozek, se naopak špitá o zpoždění prací. Jisté je tedy zatím jen jedno: dnešní felicia, která konstrukčně vychází z jedenáct let starého favorita, se dožije roku 2000. O moc ho ovšem nepřežije.
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

Předseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka (vpravo) a prezident České...
Lékař: Ministr zdravotnictví nadržuje nemocnicím, protesty mohou přitvrdit

Praktičtí lékaři ve středu protestují proti byrokracii a připojili se k nim i lékárníci, aby upozornili na ohroženou dostupnost lékárenské péče. Předseda...  celý článek

O půlnoci vypršela aktivistům smlouva, podle které mohli centrum Klinika obývat...
Na Klinice zůstáváme i po lhůtě pro vystěhování, vzkázali aktivisté

Aktivisté z centra Klinika na pražském Žižkově oznámili, že v budově i nadále zůstanou. Tvrdí, že pokud by odešli, z domu by zůstala prázdná chátrající ruina,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.