Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Prezidentem Keni se po volbách prohlásí oba kandidáti

  18:21aktualizováno  18:21
Volby keňské hlavy státu oficiálně vyhrál dosavadní prezident Mwai Kibaki. Svého soupeře Raila Odingu porazil jen o 220 tisíc hlasů. Odinga ale volby označuje za zmanipulované a chce se prohlásit "prezidentem lidu". Při nepokojích provázejících volby už zahynulo nejméně čtrnáct lidí.
Mwai Kibaki vyhrál volby v roce 2002 a přerušil tak 39 let vládnutí strany KANU.

Mwai Kibaki vyhrál volby v roce 2002 a přerušil tak 39 let vládnutí strany KANU. | foto: Reuters

Čtvrteční volby se konaly zároveň s parlamentními a jejich výsledky oznámila komise až dnes, protože se zabývala stížnostmi na podvody. Opoziční kandidát Obinga už předtím Kibakiho vyzval, aby uznal, že ve volbách prohrál.

Šéfa sčítací komise musela před vyhlášením výsledků ve sčítacím centru bránit policie. Vzápětí se chopil mikrofonu Odinga: "Manipulování s výsledky probíhá přímo tady," řekl novinářům.

Oficiální konečné výsledky pak potvrdily Odingovu prohru. Šestasedmdesátiletý Kibaki získal 4 584 721 hlasů. Odingu volilo jen 4 352 993 lidí.

Prezidentem se prohlásí oba
Prezident Kibaki nečekal a novou přísahu složil necelou hodinu po oficiálním vyhlášení výsledků. V prvním projevu vyzval Keňany, aby odsunuli volební vášně a sjednotili se pro dobro národa.

Odinga se rozhodl výsledky voleb nerespektovat a v pondělí se chce prohlásit "prezidentem lidu". "Zveme Keňany do Uhuru Parku v pondělí 31. prosince 2007 na představení zvoleného Prezidenta lidu, ctihodného Raila Amola Odingy," prohlásila strana oficiálně neúspěšného kandidáta.

V ulicích jsou tisíce lidí, televize nesmí vysílat
Bezprostředně po vyhlášení výsledků vypukly nové protesty v hlavních baštách opozice, hlavně v nairobské chudinské čtvrti Kibera. Do ulic vyšly tisíce lidí, kteří zapalovali chatrče a pouliční stánky.

Vláda poslala do ulic policejní posily a místní obyvatelé se obávají, že bude následovat ještě mnohem horší násilí. V Nairobi zůstala otevřená jen hrstka supermarketů a obchodů, které zaplnili nervózní zákazníci. Z regálů rychle zmizely zásoby masa, mléka, piva, balené vody i dalších druhů zboží.

Keňská vláda přikázala všem místním televizím kvůli protestům přerušit vysílání na dobu neurčitou. Podnikatelé tvrdí, že nepokoje Keňu během víkendu stály více než 30 milionů dolarů denně na ztracených daních.

Znepokojení nad průběhem voleb už vyjádřila Evropská unie i Velká Británie, pod jejíž nadvládou byla Keňa až do roku 1963. Od té doby byla 39 let u moci strana KANU. Její vládnutí přerušilo právě Kibakiho vítězství v prezidentských volbách v roce 2002.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Test severokorejské mezikontinentální střely Hwasong-14 (4. července 2017)
Američané hádají, kolik má Kim atomovek. Prostě nevíme, přiznávají

Mezi americkými experty panuje značná nejistota ohledně rozsahu severokorejského jaderného arzenálu, upozornilo AP. Podle zpravodajských služeb má režim k...  celý článek

Jednotky Duvdevanu při zatýkání v izraelském Bejr El. (7. října 2015)
Češi cvičili v Izraeli s elitní jednotkou určenou ke krocení Palestinců

V Izraeli tento týden skončilo čtrnáctidenní cvičení speciálních sil izraelské a české armády. Podle listu The Jerusalem Post se konalo na základně Ceelim v...  celý článek

Finští policisté hlídkují před hlavním nádražím v Helsinkách poté, co ve městě...
Ve finském Turku pobodal muž několik lidí, dva zemřeli

Dva mrtvé a šest zraněných si v pátek vyžádal útok ve městě Turku na jihozápadě Finska. Muže, který se na lidi v centru města vrhl s nožem v ruce, policisté...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.