V segmentu online médií (internetové zpravodajství, blogy, pozn. red.) nahrávají rostoucí oblibě Zemana zejména blogy. Ty podle analýz výrazně zesilují účinky jeho negativní kampaně vedené proti jeho soupeři. U velkých médií, která mají statisticky největší dopad na veřejnost, situace nahrává spíše Schwarzenbergovi. Celkový počet 56 711 článků, které zmiňují alespoň jednoho z prezidentských kandidátů, si Zeman se Schwarzenbergem rozdělili téměř shodně.
Metodika průzkumu
Společnost Semantic Visions využila při aktuálním průzkumu obdobný přístup jako v případě své úspěšné predikce parlamentních voleb 2010 ve Velké Británii (pro CNN), prezidentských voleb 2012 ve Spojených státech a také prvního kola českých prezidentských voleb. Podle této metodiky o volebních výsledcích rozhoduje všeobecná známost osoby (celkový počet článků a zmínek v médiích), její vnímání (poměr pozitivních a negativních zmínek v médiích) a v konečné fázi kampaně i jejich vzájemná dynamika. Aktuální statistiky vycházejí ze sběru dat z období 1.10.2012 – 20.1.2013. Velký důraz byl kladen zejména na vývoj během posledních tří týdnů. |
Podrobná analýza takto vybraných článků z online médií ukazuje několik zajímavých skutečností. Těsně po skončení prvního kola prezidentských voleb byli v počtu negativních článků oba kandidáti téměř vyrovnaní. S blížícím se druhým kolem však masivně narostl počet negativních zpráv na adresu Schwarzenberga, Zeman si naopak v této statistice mírně polepšil. Téměř stejnou startovní pozici sdíleli také ve statistice pozitivních zpráv. K 20. lednu však Zeman svého soka mírně poráží.
Schwarzenberg pak svého oponenta zase nepřekvapivě poráží na sociálních sítích, kde má dramaticky vyšší podporu než Zeman. Nejedná se jen o převahu v počtu fanoušků, u kterých Schwarzenberg vede s více než stotisícovou převahou, ale i o aktivitu na domovských profilech obou uchazečů o Hrad. Zeman se v posledních dnech sice snaží nepříznivou situaci zvrátit, naráží však na zcela jinak naladěné cílové publikum, než které dokázal přesvědčit prostřednictvím médií. Facebook totiž bývá u expertů na sociální sítě považován za čistě pozitivní médium, což nekoresponduje s negativní formou kampaně, kterou Zeman v posledních dnech vede.
Na sociálních sítích zaznamenali oba kandidáti souhrnně 119 064 příspěvků a komentářů, z toho bezmála 90 tisíc patřilo Schwarzenbergovi. Průměrný nárůst počtu příspěvků je patrný u obou kandidátů, Zeman však začínal s kampaní na sociálních sítích výrazně později, z čehož plyne mnohem menší počet zasažených uživatelů Facebooku.
Kritice se Schwarzenberg nevyhne ani na Facebooku
Absolutním králem sociálních sítí však Schwarzenberg není. S vypuknutím veřejné debaty o jeho kontroverzním výroku na adresu Benešových dekretů na Facebooku výrazně vzrostl počet velmi negativních komentářů na jeho adresu.
O výsledcích voleb tak z hlediska online médií a sociálních sítí rozhodne, kolik mladých voličů, kteří dominují segmentu sociálních sítí, se odhodlá jít 25. a 26. ledna k volebním urnám. Pokud se zúčastní ve větším počtu, mohl by Karel Schwarzenberg popřít aktuální předvolební průzkumy, které mírně favorizují jeho protikandidáta (více o průzkumu čtěte zde) a v prezidentských volbách zvítězit.
Do předvolební kampaně obou kandidátů v posledních dnech zasahují jejich vzájemné ostré výpady. Zeman Schwarzenberga několikrát kritizoval za jeho výroky o Benešových dekretech, Schwarzenberg se k obraně odhodlal až během soboty, kdy Zemana a Klause označil za jednu mocenskou skupinu, která podvádí české voliče (více čtěte zde).