Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Média ovládl Zeman s negativní kampaní, Facebook zase Schwarzenberg

  17:36aktualizováno  17:36
Boj před druhým kolem prezidentských voleb vrcholí. Jedním z nejdůležitějších nástrojů v získávání voličů jsou podle politologů a odborníků online média a v posledních dnech také sociální sítě. Podle analýzy společnosti Semantic Visions je situace na internetových médiích téměř vyrovnaná, díky masivní negativní kampani však v posledních dnech získává převahu Miloš Zeman.

Zeman získává náskok v online médiích, sociálním sítím dominuje Schwarzenberg | foto: koláž iDNES.cz

V segmentu online médií (internetové zpravodajství, blogy, pozn. red.) nahrávají rostoucí oblibě Zemana zejména blogy. Ty podle analýz výrazně zesilují účinky jeho negativní kampaně vedené proti jeho soupeři. U velkých médií, která mají statisticky největší dopad na veřejnost, situace nahrává spíše Schwarzenbergovi. Celkový počet 56 711 článků, které zmiňují alespoň jednoho z prezidentských kandidátů, si Zeman se Schwarzenbergem rozdělili téměř shodně.

Metodika průzkumu

Společnost Semantic Visions využila při aktuálním průzkumu obdobný přístup jako v případě své úspěšné predikce parlamentních voleb 2010 ve Velké Británii (pro CNN), prezidentských voleb 2012 ve Spojených státech a také prvního kola českých prezidentských voleb. Podle této metodiky o volebních výsledcích rozhoduje všeobecná známost osoby (celkový počet článků a zmínek v médiích), její vnímání (poměr pozitivních a negativních zmínek v médiích) a v konečné fázi kampaně i jejich vzájemná dynamika. Aktuální statistiky vycházejí ze sběru dat z období 1.10.2012 – 20.1.2013. Velký důraz byl kladen zejména na vývoj během posledních tří týdnů.

Podrobná analýza takto vybraných článků z online médií ukazuje několik zajímavých skutečností. Těsně po skončení prvního kola prezidentských voleb byli v počtu negativních článků oba kandidáti téměř vyrovnaní. S blížícím se druhým kolem však masivně narostl počet negativních zpráv na adresu Schwarzenberga, Zeman si naopak v této statistice mírně polepšil. Téměř stejnou startovní pozici sdíleli také ve statistice pozitivních zpráv. K 20. lednu však Zeman svého soka mírně poráží.

Schwarzenberg pak svého oponenta zase nepřekvapivě poráží na sociálních sítích, kde má dramaticky vyšší podporu než Zeman. Nejedná se jen o převahu v počtu fanoušků, u kterých Schwarzenberg vede s více než stotisícovou převahou, ale i o aktivitu na domovských profilech obou uchazečů o Hrad. Zeman se v posledních dnech sice snaží nepříznivou situaci zvrátit, naráží však na zcela jinak naladěné cílové publikum, než které dokázal přesvědčit prostřednictvím médií. Facebook totiž bývá u expertů na sociální sítě považován za čistě pozitivní médium, což nekoresponduje s negativní formou kampaně, kterou Zeman v posledních dnech vede.

Na sociálních sítích zaznamenali oba kandidáti souhrnně 119 064 příspěvků a komentářů, z toho bezmála 90 tisíc patřilo Schwarzenbergovi. Průměrný nárůst počtu příspěvků je patrný u obou kandidátů, Zeman však začínal s kampaní na sociálních sítích výrazně později, z čehož plyne mnohem menší počet zasažených uživatelů Facebooku.

Kritice se Schwarzenberg nevyhne ani na Facebooku

Absolutním králem sociálních sítí však Schwarzenberg není. S vypuknutím veřejné debaty o jeho kontroverzním výroku na adresu Benešových dekretů na Facebooku výrazně vzrostl počet velmi negativních komentářů na jeho adresu.

O výsledcích voleb tak z hlediska online médií a sociálních sítí rozhodne, kolik mladých voličů, kteří dominují segmentu sociálních sítí, se odhodlá jít 25. a 26. ledna k volebním urnám. Pokud se zúčastní ve větším počtu, mohl by Karel Schwarzenberg popřít aktuální předvolební průzkumy, které mírně favorizují jeho protikandidáta (více o průzkumu čtěte zde) a v prezidentských volbách zvítězit.

Do předvolební kampaně obou kandidátů v posledních dnech zasahují jejich vzájemné ostré výpady. Zeman Schwarzenberga několikrát kritizoval za jeho výroky o Benešových dekretech, Schwarzenberg se k obraně odhodlal až během soboty, kdy Zemana a Klause označil za jednu mocenskou skupinu, která podvádí české voliče (více čtěte zde).







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.