Jen málo přechodů má takové osvětlení, které chodci zaručí lepší bezpečnost tím, že ho řidič dostatečně včas uvidí. Na mnohých přechodech v noci vzniká jakýsi světelný tunel a řidič prakticky nevidí nic v jeho okolí.
Co hrozí
|
"Dnes nejvíce diskutovanou záležitostí jsou přechody, které jsou opatřeny světelnou závorou, což jsou LED diodová svítidla v komunikaci a různé blikače, které mají upozornit řidiče, že se tam něco děje," konstatoval Jiří Tesař, vedoucí pracovní skupiny Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení pro spolupráci s městy a státní správou.
Společně s policií došla skupina k závěru, že tento způsob podání informace o tom, že se něco děje, je vhodný jen ve dne.
"V noci by toto zařízení měli vypínat. Nebo utlumit vyzařování jednotlivých prvků, aby neoslňovalo řidiče a aby se řidič nelekl," tvrdí Tesař.
Jeden z nejvýraznějších osvětlených přechodů a také jeden z nejmodernějších je v Desné na hlavním tahu na Harrachov.
Při vstupu chodce do vozovky se tu rozblikají nejen varovné značky, ale i různobarevné LED diody v silnici.
"V noci to považuji za jednu z nejhorších možných variant. Jestli se bude dělat znalecký posudek, tak doporučíme, aby to blikání byl v noci vypnuto a bylo také upraveno nasvětlení přechodu," řekl Tesař. Osvětlení přechodu je podle něj provedené bez dokumentace i stavebního povolení.
Starosta Desné Marek Pieter je s přechodem jak ze strany chodce, tak i řidiče velmi spokojen.
"Přechod má všechna potřebná povolení. Když na přechodu nikdo není, tak jen svítí. Jakmile na něj někdo vstoupí, tak se teprve rozbliká. Jiné přechody blikají stále,“ říká Pieter.
Jak má správně osvětlený přechod vypadat, norma zatím neřeší. Proto ve spolupráci odborníků přes svícení, policie, BESIP a Centra dopravního výzkumu vznikl materiál, podle kterého jsou školeni policejní inženýři, kteří na osvětlení přechodů vydávají povolení.
"Osvětleným přechodem vytváříme pocit bezpečí chodce, že je dobře vidět a nehrozí mu nebezpečí srážky s vozidlem. Opak je pravdou. Na špatně osvětleném přechodu nebo za přechodem může řidič chodce přehlédnout, protože z důvodu oslnění, nebo vysokého jasu okolí, se jeho oční zornice nestačí zadaptovat," varuje dokument Příprava technických prostředků pro osvětlování přechodů pro chodce.
Podle nových doporučení, například svícení z boku a ne shora, bylo už upraveno několik přechodů v Jablonci nad Nisou, na kterých se rázem snížila noční nehodovost.