Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přesun brněnského nádraží

  14:47aktualizováno  14:47
Referendum o přesunu brněnského nádraží je s velkým otazníkem. Občané z venkova, kteří denně dojíždí za prací, jsou totiž z referenda vyloučeni. Přitom právě oni využívají nádraží až 10x týdně, zatímco drtivá většina Brňanů nevyužívá nádraží vůbec, nanejvýš pouze sporadicky o víkendu, nebo jednou za rok při cestě na dovolenou.

Přesun nádraží nepřinese nic pozitivního ani pro město, ani pro obyvatelstvo. Plánovaných 30 miliard na přesun, tedy 3000 korun na každého občana České republiky od nemluvňat až po
starce nad smrtelným ložem, ať už bydlí v Chebu nebo ve Starém Hrozenkově, není suma, která by byla racionálně zdůvodnitelná. Ani z kapacitních důvodů, ani z hlediska rychlosti železniční dopravy.

Osobní vlaky, které ještě před rokem 1989 mívaly v ranních špičkách 7 i více vagonů, dnes jezdí se třemi, nebo i méně, vozy. Počet cestujících Českým drahám rok od roku klesá. Mám pocit, že železnice také dělá vše pro to, aby počet cestujících nadále
klesal. Například vůbec nedokázala reagovat na integrovaný systém dopravy ani na výstavbu nových sídlišť na předměstích.

Jako kdyby se problém počtu  cestujících železnice vůbec netýkal. Osobní vlaky v zastávkách obvykle pouze projíždí. Např. v Troubsku, hned za hranicemi města, přímo u vlakové zastávky vyrostlo jen za posledních 5 let 140 domů a celá obec má 630 domů, přičemž další domy jsou ve výstavbě. Železnice ovšem ze 44 projíždějících vlaků osobní přepravy nechá zastavit pouze necelých 20 %. Před zavedením integrovaného systému cestovali ranními vlaky z Troubska pouze 1 až 2 železničáři, samozřejmě za extrémně slevněné režijní jízdné.

Dnes do většiny vlaků, pokud ovšem zastaví, nastupuje 7 až 20 cestujících s platnou zakoupenou  jízdenkou. Je to pro ně výhodné, protože se do centra Brna dostanou za pouhých 12 minut, zatímco jinak by cestovali autobusem do Starého Lískovce a potom tramvají minimálně 30 minut. Pokud ovšem vlak nezastaví, cestujícím nezbývá, než se trmácet. Integrovaný systém tedy selhává a železnice na něm spíše parazituje. Za peníze inkasované ze systému poskytuje více než mizernou službu. Nevím tedy pro koho chce železnice a město budovat nové nádraží. Pro cestující zřejmě ne.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman se svým mluvčím Jiřím Ovčáčkem na tiskové konferenci na...
Zeman nehodlá počítat peníze za výjezdy do kampaně. Úřad to vidí jinak

Prezident Miloš Zeman bude i po vyhlášení volby hlavy státu pokračovat ve výjezdech do krajů, ale peníze utracené za ně přitom nehodlá započítávat do limitu...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Otázka pro prezidenta: Ptáme se, kdy by vítěz voleb neměl být premiérem

Do parlamentních voleb zbývají necelé dva měsíce. Přestože na ně povinnost jmenovat novou vládu ještě nepadne, uchazečů o Hrad se v dalším kole projektu Otázka...  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.