Piloty historických letadel přivítá na bruselském letišti zástupce belgické královské rodiny.

Piloty historických letadel přivítá na bruselském letišti zástupce belgické královské rodiny. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Přes osmdesát let staré avie odlétly z Prahy směrem na Brusel

  • 20
Po pětaosmdesáti letech míří dřevěný dolnoplošník Avia BH 5 znovu do Bruselu. V roce 1923 s ním československý pilot Zdeněk Lhota vyhrál cenu o pohár belgického krále. Teď si replika letounu s původním motorem cestu zopakuje. Doprovodí ho i jeho předchůdkyně Avia BH 1.

Historické repliky letadel se odlepily od ranveje v Praze-Letňanech krátce po desáté hodině dopoledne. Kvůli fotografům několikrát zakroužily nad letištěm a pak už nabraly kurz na Tachov, kde přistály před polednem. Odsud pokračují další etapou do německého Coburgu.

Přestože už ráno bylo krásné slunečné počasí, piloty to příliš netěšilo. Horko totiž dřevěnému stroji nesvědčí. "Ale stejně tak nesvědčí ani déšť, vysvětlil iDNES.cz Milan Mikulecký, který jedno z letadel pilotuje.

Protože se kvůli vysokým teplotám bude více zahřívat motor, nemohl letoun vzít spolucestujícího. Sedět v něm měl reportér iDNES.cz. "Je příliš velké teplo, stroj by dva lidi těžko unesl. Proto za nimi pojedeme autem," zklamaně hlásil z Letňan.

Odlet přes osmdesát let starých avií z Prahy do Bruselu

Letadla mají před sebou 760 kilometrů dlouhou cestu, která bude věrně kopírovat trasu mezinárodního závodu z roku 1923. Tehdejší nadšenec pro létání, Čechoslovák Zdeněk Lhota, do Bruselu doletěl jako první a porazil všechny ostatní letouny, které se do prestižního klání přihlásily.

. Sledujte s námi

iDNES.cz je mediálním partnerem tohoto unikátního projektu. Letadla doprovází reportér iDNES.cz, každý den tak budete moci sledovat, jak jejich cesta probíhá.

Tehdejší vítězství znamenalo nejen velký úspěch pro teprve pět let staré československé letectví, ale i pro o rok mladší leteckou společnost Avia. Belgický král, který tehdejšímu vítězi osobně blahopřál a předal mu cenu, byl totiž velký příznivcem létání. Avia brzy získala velkou zakázku na výrobu letadel pro belgickou armádu. Letouny Avie se tak na dlouhou dobu staly páteří belgického letectva.

Po pětaosmdesáti letech si nadšenci pro historické lety chtějí cestu zopakovat. Na slavnostní přílet, který je naplánován na den přesně na 29. červenec, se proto připravuje i belgická strana. Piloty historických letadel tak na bruselském letišti přivítá i zástupce belgické královské rodiny.

Neviditelná jako americké stealthy
Cesta ale nebude jednoduchá. Let bude náročným výkonem i v 21. století. Stejně jako tehdy, záleží i dnes na přízni počasí. Podstatně výkonnější BH "pětku" bude navíc limitovat její starší sestřička, která zvládne na jeden zátah pouze kratší úseky. I proto je cesta rozplánována na celkem šest etap a začne s několikadenním předstihem.

Během letu je také třeba vyhnout se husté letecké dopravě poblíž velkých letišť. Piloti také musí pamatovat na nouzové přistání v případě poruchy, nemohou proto letět nad městy, lesy či vodní plochou. To vše cestu, kterou by moderní letoun urazil za pár hodin, podstatně prodlouží.

. Piloti v dřevěných strojích zkusí zopakovat triumf z Masarykovy éry

Protože letadla postrádají navigační systém, doprovází je čtyřmístná cessna. Ta bude dolnoplošníky navigovat a komunikovat za ně s věžemi letišť. Bez její pomocí by totiž oba dřevěné stroje byly pro letištní dispečery neviditelné. "Něco jako americký stealth," vtipkuje Mikulecký v narážce na americký bombardér, který nezachytí radary.

Jednotlivých etap letu se měly účastnit i významné postavy z dějin československého i zahraniční letectví. Avia BH 5 je totiž dvoumístná a když je příhodné počasí, unese kromě pilota i dalšího pasažéra navíc. Je ale možné, že sluníčko tento plán zcela překazí.


Nejlepší videa na Revue