Čínský úřad pro civilní letectví zjistil, že si piloti většinou vyšperkovali svoji leteckou minulost. "Někteří piloti měnili zaměstnání i několikrát a životopis stále přikrášlovali," píše se ve zprávě úřadu.
"Někteří z nich jsou bývalí vojenští piloti, kteří se stali civilními poté, co jim armáda zakázala létat a museli projít přezkoušením," citovala agentura AFP z čínského dokumentu. Rychle rostoucí aerolinky přijaly nekvalifikované piloty, protože se jim zoufale nedostávalo personálu.
Kontrolami projdou dispečeři, instruktoři i opraváři
Nakonec inspektoři odhalili více než 200 zfalšovaných životopisů a zhruba polovina pocházela od pilotů Shenzhen Airlines, jež vlastní Henan Airlines. Právě nehoda těchto aerolinek, která se odehrála 24. srpna u města I-čchun, vyšetřování spustila. (o nehodě více čtěte zde)
Pilot nehodu přežil a vyšetřovatelé slibují, že se na jeho kvalifikaci také zaměří. Tvrdým přezkoušením neuniknou ani letečtí kontroloři, instruktoři, a dokonce i opraváři. Úřady také po první vážné nehodě na čínském nebi za posledních šest let nařídily zkontrolovat 1 300 letadel.
Čína měla v roce 2006 jedenáct tisíc komerčních pilotů, ale toto číslo od té doby o stovky narostlo. Letecký průmysl totiž v Číně zažívá obrovský boom. Ten je spojený s nákupy nových letadel i zvyšováním bezpečnostních standardů.