Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

DOKUMENT: Poslední minuty v kabině vládního letounu před tragédií u Smolensku

  15:30aktualizováno  15:30
Polská vojenská prokuratura zveřejnila přepis rozhovorů v pilotní kabině vládního letounu, který 10. dubna 2010 havaroval při pokusu o přistání v ruském Smolensku. V troskách letadla zahynulo 96 lidí včetně tehdejšího polského prezidenta Lecha Kaczyńského. Publikujeme výňatky ze záznamu, časové údaje odpovídají času na palubě.

Černé skříňky z Tupolevu Tu-154, který 10. dubna havaroval u Smolenska | foto: AP

08:14:27 Ruský dispečer v rádiu anglicky oznamuje špatnou viditelnost a mlhu na letišti.

08:14:27 Navigátor: Kurva!

08:14:28 Druhý pilot: Coo? (zaskočení, údiv, reakce na informace o mlze - pozn. polského znalce)

08:14:59 Velitel letectva: Naše meteo je fakt zkurvený.

08:15:32 (ťukání na dveře)

08:15:32 Neznámý hlas: Co je?

08:15:33 Neznámý hlas:  Pivo, ty nepiješ?

08:26:15 Kapitán: Pane řediteli, je mlha.

08:26:19 Kapitán: Při stávajících podmínkách nedokážeme přistát.

08:26:24 Kapitán: Zkusíme se přiblížit, uděláme jedno přiblížení na přistání, ale pravděpodobně z toho nic nebude.

08:26:29 Kapitán: Čili prosím popřemýšlet nad rozhodnutím, co budeme dělat.

08:26:33 Ředitel protokolu: Budeme to zkoušet, až se to povede.

08:26:35 Kapitán: Nemáme tolik paliva, aby to stačilo.

08:26:41 Ředitel protokolu: Tak to máme problém!

08:26:42 Kapitán: Můžeme tu zůstat půl hodiny a pak odletět na náhradní letiště.

08:26:45 Neznámý hlas: Je náhradní letiště?

08:26:47 Kapitán: Minsk anebo Vitebsk.

08:27:33 Neznámý hlas: Vypadněme odtud, kámo.

08:27:35 Neznámý hlas: Ano.

08:27:36 Kapitán: Jděte, sakra.

08:30:30 Ředitel protokolu: Prezident ještě nerozhodl, co uděláme.

08:30:42 Druhý pilot: Jsou tu mraky.

08:30:48 Kapitán: A mlha.

08:32:15 Neznámý hlas: Proč cestující nesedí na svých místech? (třetí osoba reaguje na přítomnost dalších lidí v pilotní kabině - pozn. polského znalce)

08:40:06 V kabině zní výstraha před přiblížením k zemi: TERRAIN AHEAD!

08:40:08 Druhý pilot: Říkáš nashlééé!

08:40:09 Kapitán: Nééé, někdo si to zodpoví!

08:40:11 Velitel letectva: U-va-žuj! ...

08:40:12 Ruský hlas v rádiu upozorňuje na sestupný kurz.

08:40:13 Je sedm metrů (letadlo klesá sedm metrů za vteřinu).

08:40:20 Neznámý hlas: Nemusíme přesně.

08:40:21 Velitel letectva: Vejdeš se, jen do toho.

08:40:31 Ruský pokyn v rádiu: Zapněte světla.

08:40:31 Varovný systém: TERRAIN AHEAD!

08:40:33 Navigátor: 200

08:40:36 Navigátor: 150

08:40:38 Varovný systém: TERRAIN AHEAD!

08:40:38 To se nepovede (slova jsou přehlušena výstrahou TERRAIN AHEAD!).

08:40:40 Varovný systém: TERRAIN AHEAD! 

08:40:41 Velitel: 100 metrů.

08:40:41 Zaznívá automatická výzva ke stoupání: PULL UP!

08:40:41 Navigátor: 100.

08:40:42 Varovný systém: PULL UP!

08:40:43 Varovný systém: PULL UP!

08:40:44 Varovný systém: PULL UP!

08:40:45 TERRAIN AHEAD!

08:40:47 Neznámý hlas: Blázni.

08:40:48 Druhý pilot: Klesej pomaleji.

08:40:49 Navigátor: 90.

08:40:49 Navigátor: 80.

08:40:49 Druhý pilot: Odcházíme (intonace spíše jako otázka).

08:40:50 Varovný systém: PULL UP!

08:40:51 Navigátor: 60.

08:40:51 Neznámý hlas: Dobrá.

08:40:51 Navigátor: 50.

08:40:51 Ruský hlas v rádiu: Horizont 101.

08:40:52 Varovný systém: PULL UP!

08:40:54 Ruský hlas v rádiu: Kontrola výšky horizontu!

08:40:54 (zvuk připomínají lehké plácnutí o trup)

08:40:54 Navigátor: 20!!!

08:40:55 Varovný systém: PULL UP!

08:40:55 (zvonění radiomajáku)

08:40:56 Varovný systém: PULL UP!

08:40:57 (tři lehké údery o konstrukci letounu za sebou)

08:40:58 (zvuk připomínající silnou ránu)

08:40:58 Varovný systém: PULL UP!

08:40:58 (zvuky připomínající hroucení konstrukce)

08:40:59 Varovný systém: PULL UP!

08:40:59 (zvuk připomínající srážku ve velké rychlosti)

08:40:59 Velitel letectva:  Kurvafix!

08:40:59 Varovný systém: PULL UP!

08:41:00 Varovný systém: PU...

08:41:00 (hlasité zvuky ničení konstrukce letounu)

08:41:01 Ruský hlas v rádiu: Odleťte na druhý okruh!

08:41:02 (ztlumený křik)

08:41:02 Ó, Ježíši!

08:41:03 Kurva!

08:41:03 (silná rána)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.