Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na trati do Obrataně se bojovalo, aeroklub rekonstruoval útok na vlak

  20:52aktualizováno  20:52
Úzkorozchodná železniční trať, spojující jihočeských Jindřichův Hradec s Obrataní v Kraji Vysočina, zažila v sobotu střetnutí replik bojových letounů s historickým parním vlakem. Jindřichohradecké místní dráhy a Aeroklub Jindřichův Hradec zde uspořádali během zvláštní jízdy parního historického vlaku akci s názvem Přepadení ze vzduchu.

Jindřichohradecké místní dráhy a Aeroklub Jindřichův Hradec zde uspořádali během zvláštní jízdy parního historického vlaku akci s názvem Přepadení ze vzduchu. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

"Připomínáme si tím skutečnou událost, ke které došlo na sklonu II. světové války, kdy spojenecké letectvo ničilo železniční infrastrukturu. Myslím si, že to v tomto případě to bylo spíš omylem, protože na zdejší železniční trati neprobíhaly žádné velké přesuny vojenské techniky," říká vlakvedoucí Jiří Krejčů.

Na trati mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Včelnicí došlo na sklonku roku 1944 k útoku spojeneckého letadla na vlak č. 11655, jedoucího z Jindřichova Hradce směrem do Obrataně. Když lokomotivní četa zpozorovala blížící se stíhačku, snažila se ukrýt s vlakem v lese. To se jí nepodařilo, stíhačka po několika přeletech zahájila palbu a donutila vlak zastavit.

Železniční trať do Obrataně

Tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a z Jindřichova Hradce do Obrataně měří 79 km, mají rozchod 760 mm. Na tratích je celkem 30 stanic a zastávek. Nejvyšší povolená rychlost je 50 km/h. Nejnovější zastávka byla uvedena do provozu 1. ledna 2006.

Zdroj: www.jhmd.cz

V třetí knize Pamětí obce Včelnice – Nový Etynk, která zachycuje období let 1938 – 1952, je tato událost popsaná následovně: "Dne 28. prosince 1944 za pěkného zimního počasí se u nás objevili 'střemhlaví letci', lidově zvaní kotláři, kteří ostřelovali náš vlak před druhou hodinou odpolední přijíždějící z Lovětína do Nového Etynku. Strojvůdce nepovšiml si nebo nedbal znamení letců, aby zastavil a letci rychlou střelbou na lokomotivu (asi 30 průstřely) a služební vůz zastavili vlak u železničního mostu v lukách včelnických s lokomotivou nezpůsobilou další jízdy pro množství průstřelu kotle. Nešťastnou náhodou byl střelou zasažen průvodčí František Smrčka ze Včelničky, když vyšel na plošinu vozu a byl okamžitě mrtev, lehce byl poraněn strojvůdce a brzdař. Z cestujících byla těžce zraněna Vlasta Hadravová, ten čas na dovolené z Berlína, když byla totálně nasazena a bez úrazu tam zažila několik náletů. Po rychlém ošetření lékařem Dr. Jílkem byla odvezena do jindřichohradecké nemocnice."

Spojení letadel a parního vlaku přilákalo řadu zájemců. O místa ve vlaku byl dokonce takový zájem, že cestující se kromě šesti osobních vozů vezli i ve vagonu, který se běžně používá jako služební a vlakvedoucí se musel spokojit s provizorním místem v rohu bufetového vozu. Takový zájem překvapil i samotný vlakový personál.

"Sloužím tady už šestou sezónu, ale s letadlem je to poprvé," potvrzuje Pavla Tučmandlová, která prodávala jízdenky, oháněla s kleštičkami při jejich procvakávání, s úsměvem zvládala nápor zájemců a usazovala je na místa ve vlaku. "Mám to jako brigádu, teď jsem dokončila vysokou a práci zatím nemám," dodává a připomíná, že ji tato železniční trať "chytila".

Fotogalerie

"Parní vlaky jsou lepší. Sice je tam jiný cenový tarif, ale ten zážitek stojí za to. Obě trasy z Jindřichova Hradce na jih i sever jsou pěkné, ale mám raději tu směrem na Českou Kanadu," dodává.

Z vlaku se valil oblak dýmu

V historických dřevěných vagonech prvorepublikové třetí třídy sedí hlavně rodiny s malými dětmi. Obdivují pochopitelně i samotnou lokomotivu U37.002 z roku 1898, která slouží úctyhodných 115 let. Nejeden z cestujících se potýká s otvíráním oken. Žádná klimatizace, ale pěkně popotáhnout za kožený řemen a spustit si okénko podle libosti, a vagon je hned plný vonícího kouře z lokomotivy. Krátce po půl dvanácté vlak vyráží. Mnozí z malých pasažérů se na "válečný" souboj vybavili.

Třeba Vašek a Bertík z Prahy mají k dispozici malý dřevěný kulomet a dokonce i malý granát, tedy přívěšek - led baterku ve tvaru granátu. Po deseti kilometrech jízdy z Jindřichova Hradce zastavuje vlak na louce před Novou Včelnicí. Cestující vystupují a odchází do vyhrazeného prostoru na louce, aby mohli sledovat rekonstrukci události, která se stala před 69 lety. Za vzduchu je slyšet zvuk leteckých motorů.

"Kde je? Letí, na ten vláček," ozývají se dětské hlasy. Při prvním přeletu dvojice letounů sice došlo k technickým problémům a "zasekl" se kulomet v letadle, na podruhé se to ale povedlo a vlak je zasažený a valí se z něj oblak dýmu, nasimulovaný dýmovnicí. Ještě několik přeletů a letadla se vrací na základnu. Loukou zaznívá potlesk diváků, kterým ani moc nevadily kapky studeného deště.

A cestou zpátky už mnozí plánují, na kterou z letošních akcí v parním vlaku vyrazí. Na tu s divadelní pohádkou, s vystoupením country skupiny, nebo si vyberou možná některou z dalších.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.