Mirek Topolánek prý povoluje řidiči použít majáček jen výjimečně.

Mirek Topolánek prý povoluje řidiči použít majáček jen výjimečně. | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

Premiér nestíhá: majáček a na koleje

  • 223
Řidič vládní limuzíny s premiérem Topolánkem na zadním sedadle nechtěl čekat v koloně aut, zapnul proto modrý majáček a vyrazil k cíli po tramvajových kolejích. Prý si to žádala výjimečná situace, Mirek Topolánek spěchal na schůzku s ministry.

Dvě jízdy téhož politika po stejné trase, přesto to vypadá, jako by pokaždé seděl v limuzíně úplně jiný člověk. Když jel premiér Mirek Topolánek loni v září na vládu, vezl ho policejní řidič podle předpisů.

Ani jednou nepřekročil povolenou rychlost a limuzína i doprovodný vůz stály trpělivě v zácpě v pražské Chotkově ulici, která se každé ráno táhne až dolů na Klárov.

A včera? Premiérův šofér na tomtéž místě zapnul modrý majáček a celou kolonu suverénně předjel po tramvajových kolejích. Přesně tak to s oblibou dělával řidič exministra spravedlnosti Pavla Němce.

Rozdíl je v tom, že zářijovou Topolánkovu jízdu do práce sledovali reportéři MF DNES. A premiér o nich věděl, protože si jich všimla ochranka. Včera neměl o tom, že ho pozoruje novinář, ani tušení.

Proč musel Topolánek naštvat desítky čekajících řidičů? Mluvčí vlády Martin Schmarcz tvrdí, že včerejší zapnutí majáčku bylo ojedinělé.

"Vzhledem k časové vytíženosti premiéra není vždy Vládní limuzína Mirka Topolánkamožné sjednávat jeho pracovní schůzky tak, aby existovala dostatečná rezerva pro případ nepředpokládaného zdržení. Pokud je nezbytné, aby předseda vlády dorazil včas, povoluje výjimečně svým řidičům využít práva přednostní jízdy," napsal Schmarcz.

Premiéra zdrželi diplomati
Premiér měl ráno poradu s velvyslanci v zemích NATO a EU, na které se jednalo o českém předsednictví Evropské unii.

"Porada se poněkud protáhla. Premiér tak nasedal do vozu před Hrzánským palácem na Hradčanech zhruba pět minut před devátou hodinou, přičemž od devíti na něj čekali ministři na řádném zasedání vlády," uvedl mluvčí.

Odborníci na bezpečnost dopravy takové argumenty slyší neradi. "Myslím, že skoro žádné politické jednání nestojí za to, aby politik vystavil ostatní občany riziku. A každé využití práva přednostní jízdy je rizikové, protože se jeden účastník provozu pohybuje rychleji než ostatní v místech, kde ho nečekají," říká soudní znalec příčin dopravních nehod Petr Pospíšil.

Dopravní psycholožka Jana Ambrožová upozorňuje i na to, že některým řidičům poskytuje chování politiků v provozu alibi k porušování předpisů.

"Začnou jezdit jako oni, když nebudou stíhat dojet včas do práce. To máte jako s těmi jedenácti dopraváky z Kladna obviněnými z korupce. Lidé si řeknou, proč bychom nekradli my, když kradou policajti," vysvětluje psycholožka.

Schmarcz tvrdí, že ani zpoždění není pro Topolánka pokaždé důvodem k omezení ostatních řidičů. "Premiér vždy zvažuje, zda je využití práva přednostní jízdy skutečně nezbytné. Osobně dává jednoznačně přednost tomu majáček nezapínat," hájí Topolánka.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video