Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

PŘEHLEDNĚ: Plavba z Libye je smrtící. Kdo a jak se na ni vydává?

  13:04aktualizováno  13:04
Je to dnes nejriskantnější trasa uprchlíků na světě. Pouť od severoafrických břehů k Itálii získala zpět na významu s uzavřením takzvané balkánské trasy. Zde jsou hlavní otázky a odpovědi na to, co se nyní ve Středomoří hlavně mezi Libyí a Itálií odehrává.

Ve Středozemním moři během jediného týdne zahynulo 1000 migrantů (26. dubna 2016) | foto: Reuters

1Kolik lidí už ve Středozemním moři zahynulo?

Tragický minulý týden, kdy se v moři na trase mezi severní Afrikou a Itálií utopilo nebo je pohřešováno nejméně tisíc běženců, přiměl svět počítat oběti. Nová zpráva UNHCR (úřadu OSN pro uprchlíky) uvedla, že jen letos na cestě do Itálie zahynulo již 2 510 lidí. Ve stejném období loni jich bylo 1 855 a předloni „pouhých“ 54.

2A kolik jich nebezpečnou plavbu přežilo?

Paradoxně počet migrantů, kteří dorazili do Itálie, neroste – loni i letos jich bylo do konce května zhruba 47 tisíc. Zřejmě i díky účinnější kontrole severoafrických břehů – stráž na tamním pobřeží, italské patroly a hlídkové lodi EU hlásí dohromady v průměru patnáct překažených pašeráckých plaveb s migranty denně. Za celý loňský rok trasu především z Libye a Egypta do Itálie absolvovalo celkem zhruba 150 tisíc migrantů.

3Kdo a odkud volí tuto cestu do Evropy?

Navzdory předpokladům, že uzavření takzvané balkánské trasy z Turecka přes Řecko dál do Evropy přiměje hlavní „klienty“, tedy Syřany a Iráčany, zamířit přes Egypt či Libyi, pro to nejsou zatím žádné důkazy.

Většina běženců na italské trase přichází ze subsaharské Afriky – především z Nigérie, Gambie, Somálska, Pobřeží slonoviny a Eritrey. Dnes platí, že zhruba devadesát procent běženců se dostává do Itálie z Libye (většina lodí vyráží z oblasti kolem města Sabráta západně od Tripolisu), zbývajících deset procent připlouvá k italským břehům z Egypta.

4Kolik migrantů ještě může ze severní Afriky vyplout?

Pokud jde o aktuální stav, podle nyní zveřejněné společné zprávy Europolu a Interpolu je v Libyi v tuto chvíli na 800 tisíc lidí, kteří se chystají na riskantní plavbu přes Středozemní moře. Nejsou to jen nově příchozí, část tvoří i lidé, kteří pracovali v Libyi za časů Muammara Kaddáfího. Ty v nynějším chaosu v zemi drží ozbrojenci jako rukojmí, dokud jejich příbuzní „nezaplatí“ cestu přes moře.

5Jde vždycky o dobrovolnou pouť?

Svědectví přeživších ukazuje, že zdaleka ne vždy. Mnozí jsou k plavbě přes Středozemní moře přinuceni. Někdy jsou lidé v Libyi dokonce zastřeleni, pokud odmítnou vydat se na plavbu. Podle italských úřadů jsou dokonce případy, kdy se lidé přinucení k plavbě (či ti, kterým se v Libyi podařilo uprchnout únoscům) na Sicílii znovu stanou rukojmími či doslova „otroky“ místních pašeráckých mafií.

6Dilema pašeráků: rybářské lodě, či čluny?

V Egyptě pašeráci lidí dříve preferovali rybářské lodi (s větší kapacitou a delším dosahem), zatímco v Libyi čluny, u nichž se snáze domlouvalo přes internet jejich obsazení a snáze se měnilo místo odplutí.

Fotogalerie

V poslední době roste i v Libyi používání rybářských lodí. Podle italských médií je to proto, že vzhledem ke stoupající poptávce jejich cena klesla – hlavní dodavatel těchto rybářských lodí sídlí v Tunisku.

UNHCR upozornil, že plavby z Libye často vypadají tak, že na člunech je 600 a více cestujících a někdy je táhnou rybářské lodě, což zvyšuje riziko převrhnutí. V mnoha případech se ale děje i to, že pašeráci umísťují lidi do člunů, které de facto nemají šanci plavbu zvládnout. A jakmile vyrazí od pobřeží, vyšlou signál SOS a lidé na těchto člunech se zachraňují.

7Jak to vypadá se ženami na útěku?

Organizace Lékaři bez hranic minulý týden varovala, že počet útoků na ženy v rámci migrační vlny roste, včetně počtu znásilnění či nucení k prostituci. Organizace zvlášť zmínila rostoucí utrpení těhotných žen a žen s novorozenci.

Italští záchranáři vytáhli na konci dubna z člunů na dvě stě uprchlíků:

Autor:


ASE, s.r.o.
Technik řídících systémů

ASE, s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj, Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.