Jde zejména o dopravní stavby - tunely metra, tramvajové koleje a městský okruh.
Vyplývá to ze strategické koncepce hlavního města, kterou v úterý pražští radní projednávali a schválili. Jde de facto o plán, jemuž se v budoucích pěti letech musí podřídit sestavování rozpočtu, rozvoj města i všechna politická rozhodnutí.
Čemu by konkrétně dali radní přednost? Například bezpečnosti. Počítá se s náborem strážníků, který doposud neměl valného výsledku - rozpočet městské policie se má do pěti let téměř zdvojnásobit.
Tramvaj až k metru Pankrác, autobusy na Jižní spojku
Prioritou by byla také doprava. K dlouho plánovaným novým tramvajovým tratím například z Podbaby k železniční trati u Vltavy nebo z Barrandova do Slivence se připojily nové plány.
Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) i manažeři Dopravního podniku by rádi viděli tramvaje také v ulici Na Florenci, kde dříve už jezdily, nebo na trase mezi stanicemi metra Pražského povstání a Pankrác. I tady bylo až do sedmdesátých let slyšet cinkání tramvají.
Dosud neznámou novinkou je i projekt na zavedení nových autobusových linek, které by jezdily po městských dálnicích.
Až bude příští rok dokončen Pražský okruh na jihu města, očekává se, že zmizí kolony z Jižní spojky. Toho chce využít Dopravní podnik a poslat na volné cesty "extrarychlé" linky.
Ty by bez zastávek například spojily Kačerov se Smíchovem nebo se Skalkou. Lidé by tak z metra C již nemuseli přestupovat v centru na ostatní linky, ale jeli by obloukem kolem centra po dálnici. Cesta by se výrazně urychlila.
Hledají se soukromé zdroje
Je otázka, kde chce vedení města sehnat zmiňovaných 127 miliard, které jsou pro splnění jeho plánů a snů potřeba. Praha věří, že ze svého zaplatí maximálně 94 miliard, v lepším případě dokonce "jen" 82 miliard korun.
Zbytek by se měl hradit ze státních peněz, dotací z Evropské unie a také ze soukromých zdrojů. Soukromníci se mají podílet zejména na výstavbě trasy metra D.
Z materiálu, který má MF DNES k dispozici, vyplývá, že radní i městské organizace, které jednotlivé projekty předkládaly, svým plánům věří. Respektive že i přes současnou hospodářskou krizi na své plány seženou peníze.
"Náklady odpovídají asi jedné třetině příjmů v období 2010 až 2015. V případě využití PPP (projekty, na nichž se podílí i soukromý sektor - poz. red.) pak mírně překračují jednu čtvrtinu," píše se v dokumentu.
Ten počítá s tím, že městu bude průměrně každý rok přitékat do kasy 52 miliard (nyní je to 40 miliard). Zmiňuje i to, že Praha musí v těchto letech splatit své staré dluhy ve výši 23 miliard korun.
"Musíme být připraveni na to, že některé investiční akce mohou kvůli krizi z plánů vypadnout. Nepůjde ale určitě o zásadní projekty typu tunelu Blanka," řekl radní Martin Langmajer (ODS).
"Nedá se předpovědět, jak nás krize zasáhne. O tom, kterých projektů by se mohla dotknout, proto zatím nebudu mluvit," dodal.