Předvolební billboard Zelených.

Předvolební billboard Zelených. - 7.4.2006 | foto: David PortMF DNES

Předvolebních billboardů i jejich parodií přibývá

  • 182
Na jednu stranu sliby, o kolik si na platu polepší zdravotní sestřička či dělník, když budou volit občanské demokraty. Na druhou stranu zesměšňující parodie. Například na šéfa křesťanských demokratů Miroslava Kalouska: "Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina".

Nebo nejnověji na předsedu Poslanecké sněmovny Lubomíra Zaorálka, který si vedle oficiálních billboardů ČSSD s heslem Jistoty a prosperita v kreslené malůvce stahuje kalhoty a vedle je nápis: Umíme naplnit předvolební slipy.

Právě parodizující billboardy se staly fenoménem letošní předvolební kampaně. Jak se volby blíží, přibývá však i těch vážně míněných.

I když sami politici tvrdí, že plakáty nemají na voliče velký vliv. Zatím největší rozruch vzbudila série plakátů, k nimž se hlásí Balbínova poetická strana a které se smějí předsedovi KDU-ČSL Kalouskovi.

Lidovci jsou přesvědčeni, že malá strana si nemohla desítky billboardů vzhledem k výši příjmů, které přiznává, dovolit a "maskuje" ty, kdo je ve skutečnosti platí.

Balbínovci versus Kalousek
Balbínovci se teď rozhodli, že sami něco o financování svých billboardů prozradí.

"Loňské plakáty stály kolem sto třiceti tisíc korun, bylo jich jen pár a šla na ně většina příjmů naší strany," řekl pokladník Balbínovy poetické strany Petr Borka.

Loňské příjmy balbínovců totiž podle finanční zprávy byly pouhých sto padesát tisíc korun. Letos strana "útok" na Miroslava Kalouska rozjela ve velkém a nezastavilo ji ani to, že její plakáty začali lidovci přelepovat poděkováním olympijské vítězce v běhu Kateřině Neumannové.

"Letos budou billboardy stát čtyři sta tisíc korun. Polovinu pokryly dary, které už strana dostala, a zbylých dvě stě tisíc dám osobně," řekl Borka. Je jednatelem firmy Sprinter, která se zabývá například koupí zboží za účelem dalšího prodeje a jejímž vlastníkem je firma ECM Ltd. sídlící na Seychelách.

"Každý, kdo to sleduje, vidí, že ty billboardy musí stát v řádu milionů," nevěří ani novému vysvětlení Balbínovy poetické strany Kalousek.

Strany, které mají největší ambici ve volbách zvítězit – sociální demokracie a ODS – říkají, že počet jejich billboardů nepřekročí číslo 1500.

"Podle analýzy, kterou jsme si nechali udělat, asi ze třiceti procent voliče ovlivní televizní debaty a billboardy jen velmi málo, ale vynechat je nemůžeme," říká volební manažer ODS Jiří Šneberger.

Z osmdesáti milionů na celou volební kampaň strana za billboardy utratí zhruba čtvrtinu.

Plakáty vylepí i Lucie Bílá
Občanským demokratům jako již tradičně pomůže Lucie Bílá. Chce nechat vylepit billboardy s nápisem "Nevolme rudou koalici". Naráží tím na plán premiéra a volebního lídra ČSSD Paroubka vytvořit po volbách jednobarevnou menšinovou vládu, které by zřejmě museli dát důvěru komunisté. - více zde

Vzkaz Lucie Bílé má být vyvrcholením kampaně ODS. ČSSD ještě dodatečně těží z návštěvy britského premiéra Tonyho Blaira.

Kromě oranžových billboardů, na nichž strana ukazuje své krajské lídry, má nyní připravené také menší plakáty, kde jsou spolu Paroubek a Blair. Existují dokonce i v podobě pohlednice.

Šéf volebního štábu lidovců Jan Kasal nepříliš nadšeně popisuje, jak si jeho strana pořídila asi tisícovku billboardů.

"V roce 1998 uzavřely před volbami strany dohodu, že billboardy nepoužijí. Teď už je pozdě, billboardy visí, ale myslím, že bychom tuto formu propagace měli přenechat spíš výrobcům zubních past," říká s despektem Kasal. Zároveň dodává – není možné, aby si jen jedna strana dovolila billboardy nevyvěsit.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video