Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Předvolební kampaň už stála miliony. Strany sčítají ztráty

  5:36aktualizováno  5:36
Pokladníky většiny politických stran čeká velmi krušné období. Budou muset vymyslet, z čeho nahradí miliony korun, které už padly na předvolební kampaň. Původně strany očekávaly, že vynaložené peníze dostanou od státu zpět za získané voličské hlasy. Jenže včerejší vývoj jim tyto plány zcela naboural.
Za kampaň už strany zaplatily miliony. Ty menší se mohou dostat do finančních problémů.

Za kampaň už strany zaplatily miliony. Ty menší se mohou dostat do finančních problémů. | foto: Radek Chmel, MF DNES

Nejvíc zatím za předvolební kampaň utratila ČSSD. Před startem kampaně sociální demokraté uvedli, že celkem je billboardy, mítinky a inzerce v novinách přijdou na 200 milionů korun. Ve skutečnosti to mělo být asi o 40 milionů korun víc. A většina těchto peněz je už pryč.

"Nechci zastírat, že nás odklad voleb ekonomicky zatíží. Je to problém," řekl včera šéf volební kampaně ČSSD Jaroslav Tvrdík. "Už jsme začali jednat s dodavateli naší kampaně a pokoušíme se odprodat inzertní prostor. Ale jestli se nám to podaří, zatím nedokážu odhadnout," dodal Tvrdík.

Už před několika dny Tvrdík řekl, že pokud volby letos nebudou, bude na tom tratit ČSSD asi 100 milionů korun.

Sociální demokraté jsou na tom ještě relativně dobře. Na kampaň si nemuseli na rozdíl od jiných stran půjčovat. To ODS plánovala, že za předvolební propagaci utratí téměř 230 milionů korun, z toho 150 milionů si vzala na úvěr.

Některé strany si vzaly úvěr

Občanští demokraté zase měli z dnešního pohledu štěstí, že svou hlavní kampaň odstartovali až 5. září, tedy mnohem později než ČSSD.

"Naše náklady na kampaň naštěstí ještě nejsou tak vysoké, ale i tak na tom budeme tratit. Škody začneme sčítat ve středu," uvedl místopředseda ODS Ivan Langer.

Kolik strany chtěly dát za volební kampaň

- ODS - 230 milionů korun, 150 milionů si vzala na úvěr
- ČSSD - 200 milionů korun z vlastních zdrojů

- KSČM - zhruba 34 milionů korun z vlastních zdrojů
- TOP 09 - asi 30 milionů korun získaných
od sponzorů
- KDU-ČSL - do 30 milionů korun, strana si vzala úvěr 25 milionů korun
- Strana zelených - kolem 5 milionů korun z vlastních zdrojů

Na volby si půjčili i lidovci – úvěr si vzali na 25 milionů korun. Jestli to bude pro stranu, kterou do dnešního dne stála kampaň 17 milionů, znamenat výrazné potíže, zatím není jasné. Skutečností je, že KDU-ČSL už splácí jinou půjčku, kterou si vzala v 90. letech na opravu stranického sídla v Praze.

Zelení už oznámili, že za kampaň dosud zaplatili jen několik set tisíc korun. TOP 09 o tom zatím mluvit nechce a komunisty doposud vyšla předvolební propagace na 15 milionů korun.

Některé menší strany již ohlásily, že zvažují žalobu na stát. Chtějí se domoci vrácení peněz, které dosud na kampaň vynaložily.

V případě strany Suverenita, kterou vede Jana Bobošíková, jsou to dva miliony korun.

"Musíme se ještě poradit s právníky, jestli taková žaloba má vůbec nějakou šanci. Oslovíme také další malé strany, jestli se nechtějí k případné žalobě přidat," řekla Bobošíková.

Státní kasa tak jako tak bude na odkladu voleb tratit. Za přípravu na volby totiž už stát vynaložil asi 120 milionů korun.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Hynek, šéf Asociace obranného průmyslu, který má být podle Realistů...
V šesté Otázce vyhrál Hynek, zrušil by možnost udělit milost během stíhání

V šestém kole Otázky pro prezidenta zvítězil její nejnovější účastník Jiří Hynek. Podle šéfa Asociace zbrojního průmyslu není třeba pravomoci prezidenta...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Co dělat, aby váš hlas nepropadl? V triku s rudou hvězdou k volbám nechoďte

Už za několik hodin začnou sněmovní volby. Jak volit, abyste nepřišli o hlas? Musíte mít platný průkaz totožnosti, politicky neutrální oblečení a vhodit...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Chce EU zakázat písmeno „Ř“? Dezinformacím na internetu neujdou ani děti

Závislost na internetu, kyberšikana, dezinformace. Těmto rizikům jsou vystaveny všechny děti, které používají internet. Je proto důležité, aby se mediálně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.