Před rozedněním je vidět kometa

Na červencové obloze lze před rozedněním i pohým okem pozorovat kometu Linear. Má tvar slabší mlhavé hvězdy nebo malého obláčku. Teď je v souhvězdí Ryb, od 9. července pak v souhvězdí Pegase. Pouhým okem by mohla být vidět až do 20. července. Dobře je pozorovatelná i malým dalekohledem.

"Kometu její objevitelé pojmenovali po dalekohledu, kterým ji letos 15. ledna poprvé spatřili," řekl astronom Štefánikovy hvězdárny v Praze Jiří Kubánek.

Kometa byla dlouho viditelná z jižní polokoule a teprve teď ji můžeme spatřit i na polokouli severní.

Nejvíce se Zemi podle Kubánka kometa Linear přiblížila 30. června, a to na 37 milionů kilometrů. Během jara astronomové zaznamenali několik zjasnění komety a také oddělení několika úlomků z jejího jádra.

Právě z jader komet vzniká většina meteorických rojů. Nejznámějšími a pravidelně v létě se objevujícími jsou Perseidy, pojmenované podle posledního krále antické Makedonie. Mají původ v kometě Swift-Tuttle. V minulých letech byly populární zejména Leonidy, které ve své dráze zanechala kometa Tempel- Tuttle.

Kometa, jak ji zachytili v noci z 10. na 11. června letošního roku ve hvězdárně v Kleti M. Tichý a J. Tichá.

Kometa Linear, která se v těchto dnech přiblížila k Zemi na nejmenší vzdálenost, září v souhvězdí Velké medvědice, známém pod názvem Velký vůz. Lidé ji mohou podle astronomů sledovat i běžnými dalekohledy (24. července 2000).

Pobřeží Chorvatska zasáhly rozsáhlé požáry (21.8.2017)