Před čtyřmi lety v Praze škrtli Pluto. Po planetě zbyl prvek, pět dolarů a pes

Život planety obvykle trvá mnohonásobně déle než ten lidský, u Pluta to ale s trochou nadsázky bylo vyrovnané. Objevili ho v roce 1930. V únoru 2006 pak astronomové v Praze rozhodli, že už planetou není. Odbornou veřejnost tento krok rozdělil do dvou táborů.

Povrch Pluta na vizualizaci Evropské jižní observatoře. Nalevo měsíc Charon, vpravo nahoře přes čtyři miliardy kilometrů vzdálené Slunce. | foto: Evropská jižní observatoř

V srpnu 2006 se v Praze přepisovaly dějiny. Mezinárodní astronomická unie se tu dohodla, že Pluto, devátá a nejmenší planeta sluneční soustavy, už nadále planetou nebude.

Planeta, pojmenovaná podle boha podsvětí Plutona (řecky Hádes), se najednou stala vesmírným objektem číslo 134.340. Svých osmdesátin se nedožila.

Astronomové totiž rozhodli, že planetou může být jen takové těleso, které obíhá kolem Slunce a má dostatečnou hmotnost, aby vlivem své gravitace mělo kulový tvar. Zároveň nesmí být satelitem. Musí být také ve svém prostoru tak dominantní, že pročistí své okolí od ostatních těles.

Letitou vášnivou diskusi o příslušnosti Pluta mezi planety zesílil objev planetky, která posléze dostala jméno Eris. V průměru měří asi 3 000 kilometrů, čímž svou velikostí předčila do té doby nejmenší známou planetu Pluto s průměrem 2 302 kilometrů. V době objevení Pluta si vědci mysleli, že je větší než Země.

Plutu tak zbylo několik chabých útěch. Tělesa, charakteristikami podobná Plutu, se po něm nazývají plutoidy. Plutoniem byl nazván chemický prvek. Výraz "zplutovaný" (plutoed) zase vybrala Americká jazyková společnost jako slovo roku 2006. Společnost výraz definovala jako "degradovat či znehodnotit někoho nebo něco".

Tehdy jedenáctiletá školačka Venetia Burneyová (zemřela loni v dubnu) dostala za vymyšlení názvu planety ve 30. letech pět dolarů odměny. A Walt Disney tak pojmenoval psa ve svých komiksech. Petice, které se uskutečnily za navrácení statutu planety, vyzněly do prázdna.

Jedinou útěchu tak Pluto našlo v amerických státech Nové Mexiko a Illinois. Ty si odhlasovaly, že pro ně Pluto planetou zůstane.

FAKTA O PLUTU

Pluto bylo objeveno 18. února 1930. O objev se ve svých 24 letech zasloužil americký astronom Clyde William Tombaugh (1906 až 1997), který Pluto vypozoroval na Lowellově observatoři v Arizoně.

Pluto má průměr 2 302 kilometrů (Země 5x více); hmotnost 0,0022 násobek hmotnosti Země. Od Slunce, jež oběhne za 247,7 roku, je vzdáleno 4,4 až 7,4 miliardy kilometrů. Díky velké výstřednosti dráhy je někdy blíže Slunci než Neptun (naposledy 1979 až 1999); kolem osy se otočí za 6,4 dne a má vázanou rotaci se svým měsícem Charonem. V roce 2005 byly objeveny další dva měsíce Pluta. Velmi řídkou atmosféru tvoří hlavně dusík a metan, teplota při povrchu je -230 stupňů Celsia.

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Americký prezident Donald Trump ukazuje svým fanouškům, kam se mají na zatmění...
Trump sledoval zatmění slunce bez ochranných brýlí, lidé se mu smějí

Přestože lékaři, média i vědci z NASA varovali, že sledovat zatmění slunce bez ochranných brýlí je vysoce nebezpečné, americký prezident Donald Trump se...  celý článek

Policie uzavřela v Marseille místo, kde auto najelo do autobusových zastávek...
Řidič, který v pondělí v Marseille najížděl do zastávek, je psychotik

V jihofrancouzském městě Marseille naboural vůz do dvou autobusových zastávek ve dvou různých čtvrtích. Jedna žena při nárazu zemřela a jeden muž vyvázl se...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.