Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Letět, či neletět? Pilot asi musel poslechnout svého šéfa

  15:27aktualizováno  15:27
Musela se tragická nehoda, při níž Tomáš Baťa zahynul, opravdu stát? Nedalo se jí zabránit? Na čí straně je vina? Na tyto otázky po více než osmdesáti letech nedokáže nikdo stoprocentně odpovědět. Jediní dva lidé, kteří znali pravdu, jsou mrtví. Baťa a jeho pilot Jindřich Brouček.

S letadlem Junkers Tomáš Baťa létal pravidelně. Ovšem jeden let se mu stal osudným. | foto: Státní okresní archiv Zlín

Leccos se dá ale vydedukovat z jejich povahy a postavení. Zkušený pilot Brouček zřejmě poslechl neústupného Baťu, který chtěl letět do Švýcarska, i když byla nad Otrokovicemi hustá mlha.

"Jestliže byl Broučkův klid příslovečný, stejně důležitá - ne-li víc - se stala jeho ochota, poslušnost. Neboť vycházet s Tomášem nebylo vůbec jednoduché. Nesnesl odpor, jeho mínění se muselo respektovat," napsal Miroslav Ivanov ve své knize Sága o životě a smrti Jana Bati a jeho bratra Tomáše.

Baťa často mluvil pilotům do řízení. Při přeletu z Egypta do Palestiny, když se blížila písečná bouře, si do cestovního deníku zaznamenal: "... tak rád bych viděl a prožil písečnou bouři. Aspoň v letadle. Kapitán Stack ji asi prožil a netouží po ní, zahýbá raději nad moře..."

Stack později spolupráci ukončil. Tvrdohlavý továrník ho při cestě z Indie nutil měnit trasu a zakázal mu plánovaná mezipřistání.

Historici jsou ale vůči teoriím Ivanova skeptičtí. Nezpochybňují Baťovu umíněnost, upozorňují ale na to, že měl s létáním zkušenosti. Navíc o Broučkovi bylo známo, že si s letadlem dovolil ledacos. Byl tehdy jediným pilotem, který podletěl most přes Dyji u Znojma.

"Myslím si, že by Baťa nešel do příliš velkého rizika. Navíc si i před odletem osobně ověřoval, jaké jsou povětrnostní podmínky," naznačil historik a ředitel archivu ve Zlíně-Klečůvce David Valůšek.

Ministerská komise, která nehodu vyšetřovala, označila za příčinu ztrátu prostorové orientace pilota v husté mlze. Letadlo se chtělo vrátit na letiště, při otáčce se ale zřítilo, neboť příliš klesalo.

Svědci řekli, že Brouček ještě po pádu držel řídicí páku. Baťovy oči ukazovaly, že nebyl na smrt vůbec připravený.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.