Přechody - zóna ohrožení

P r a h a - Na přechodech pro chodce zahynulo nebo bylo zraněno od počátku roku více lidí než loni. Od ledna přitom platí nový zákon a chodci mají před auty na přechodech větší přednost. "Zvláště nárůst počtu lehce zraněných je alarmující," upozorňuje Josef Tesařík z policejního prezidia. V lednu a únoru bylo na "zebře" lehce zraněno 194 lidí, tedy více než trojnásobek oproti prvním dvěma měsícům roku 2000. Podobná úměra platí i ve statistice mrtvých - letos jich je již sedm. Odborníci na bezpečnost dopravy tvrdí, že více mrtvých a zraněných není vinou nových pravidel silničního provozu, ale tím, že se je mnozí chodci a řidiči zatím nenaučili používat, že si na ně nezvykli.

Mrtví a zranění

leden-únor 2000

leden-únor 2001

mrtví

2

7

těžce zranění

22

24

lehce zranění

59

194

"S takovou významnou změnou pravidel se dal určitý mírný nárůst nejhorších následků nehod očekávat. Zcela jistě se to ale časem zlepší, přechody budou určitě bezpečnější," soudí Karel Pospíšil, vedoucí sekretariátu Výboru vlády pro bezpečnost silničního provozu BESIP. Také zkušenosti ze zahraničí ukazují, že se přednost chodců na přechodech osvědčuje.

Dopravní policie zatím zevrubně příčiny zvýšeného počtu mrtvých a zraněných nerozebírala, počká si na souhrnné údaje z prvního čtvrtletí. "Obecně se dá ale říci, že ani chodci, ani řidiči se s novými pravidly silničního provozu prozatím příliš nesžili," říká policejní mluvčí Ivana Zelenáková.

"Stále se setkáváme s chodci, kteří vkročí na přechod, aniž by respektovali, že řidič na krátkou vzdálenost jen stěží, zejména za špatného počasí, může vůz zastavit. Problémy mají i řidiči. Stává se, že vozidlo jedoucí v jednom jízdním pruhu zastaví před přechodem, ovšem dalšími jízdními pruhy auta projíždějí dál a ohrožují přecházející chodce," říká Zelenáková.

Karel Pospíšil z Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu doporučuje z vlastní zkušenosti, aby chodci byli na přechodech obezřetní. "Jako chodec se nepovažuji za sebevraha. Stoupnu si na chodník, aby bylo zcela jasné, že chci přejít. Když vidím, že auto brzdí, jdu. Když vidím, že nebrzdí, zůstanu stát," říká Pospíšil.

Podle Václava Špičky, sekretáře pro bezpečnost silniční dopravy českého Autoklubu, byla chyba, když se v říjnu 1997 spolu se snížením povolené rychlosti v obcích na padesát kilometrů v hodině nezavedla současně i větší přednost chodců na přechodech. Špička míní, že by si na všechna nová pravidla chodci i řidiči lépe zvykali.

"Dělat ale teď po dvou měsících platnosti nových pravidel nějaké závěry, by bylo příliš předčasné," poznamenává Špička, který souhlasí s názorem, že na zvýšeném počtu mrtvých a zraněných nesou vinu motoristé, ale také chodci. Zároveň dodává, že některé přechody nejsou příliš přehledné, takže by stálo za to obnovit jejich značení.

 


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video