Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přechody jsou často nebezpečné

  8:45aktualizováno  8:45
Praha - Po lednovém zavedení nového silničního pravidla, které dává chodcům na přechodech přednost před řidiči, se počet střetů vozidel s chodci zvýšil. Potvrdily se tak obavy dopravních odborníků i zahraniční zkušenosti, které ukazovaly, že řidičům vždy trvalo určitou dobu, než si na nové pravidlo zvykli. Oproti prvním třem měsícům loňského roku se počet nehod na přechodech v prvním čtvrtletí tohoto roku zvýšil téměř o sedmdesát procent. Počet všech nehod za první čtvrtletí byl přitom oproti loňsku o dvaadvacet procent nižší.

Podle policie je proto počet střetů automobilů s chodci varující. I proto, že na přechodech zemřelo v prvním čtvrtletí osm lidí.

Pražská dopravní policie se domnívá, že za nárůst počtu dopravních nehod na přechodech může chybné medializování silničního zákona a jeho nepřesný výklad. "Někteří chodci se mylně domnívali, že mají na přechodech absolutní přednost. To paradoxně vedlo k tomu, že byli chodci vystaveni zvýšenému nebezpečí. Zákon ovšem o absolutní přednosti chodců nehovoří. Řidiči jsou pouze povinni umožnit chodcům, kteří jsou na přechodu nebo jej zřejmě hodlají využít, nerušený a bezpečný přechod vozovky," uvedl zástupce ředitele pražské dopravní policie Miroslav Rajchart.

Radnice i dopravní policie se proto snaží počet přechodů ve městě snížit a některé přechody - například na nábřeží u Rudolfina - už zrušila. "Spíše než rušením bych to nazval optimalizací, protože na některých místech bylo mnoho vyznačených přechodů za sebou ve velmi krátké vzdálenosti. Podle posudku městských částí vznikl seznam, které přechody jsou skutečně zbytečné až rizikové. Ze seznamu pak vyplyne, které přechody se budou rušit," uvedl primátorův náměstek pro dopravu Martin Hejl. Dodal, že radnice vytipovala i rizikové přechody, na které nechá osadit nové bezpečnostní prvky: například zábradlí, zábrany proti parkování vozidel, která by stála příliš blízko přechodu, i nové osvětlení. Upozornil zároveň, že zákon ukládá nejenom povinnosti řidičům, ale také chodcům. Ti například nemohou přecházet vozovku kdekoli, pokud je v blízkosti do padesáti metrů vyznačený přechod.

Miroslav Rajchart uvedl, že policie nemá zájem na tom, aby počet přechodů ve městě rapidním způsobem poklesl. "Nikdo nechce přechody v nějakém velkém množství rušit, ale chceme je uvést do souladu s nynějšími předpisy, aby přechody byly bezpečné jak pro chodce, tak pro řidiče. Mně třeba vadí některé přechody na Václavském náměstí, které kvůli staré barvě nejsou vůbec vidět. U těchto přechodů sice jsou i svislé značky, ovšem ty jsou na okraji náměstí a často nejsou vidět," řekl policista.

Vítězné náměstí je na předním místě ve statistice dopravních nehod. Křižovatka s ulicí Jugoslávských partyzánů patří k místům, kde v prvních měsících letošního roku přišel o život chodec. (6. května 2001)

Vítězné náměstí je na předním místě ve statistice dopravních nehod. Křižovatka s ulicí Jugoslávských partyzánů patří k místům, kde v prvních měsících letošního roku přišel o život chodec. (6. května 2001)







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Zájemci o Hrad prozradili, jaké by chtěli pravomoci. Ohodnoťte odpovědi

Má hlava státu v Česku adekvátní množství pravomocí? Měly by jí přibýt? A o čem by prezident rozhodovat neměl? V šestém kole projektu Otázka pro prezidenta se...  celý článek

Lidé před Pražským hradem protestovali proti Zemanovi a Babišovi. (17. října...
Česko není Zeman, nechceme za premiéra agenta, protestovali lidé u Hradu

Nesouhlas s politikou prezidenta Miloše Zemana a předsedy ANO Andreje Babiše byl hlavním tématem demonstrace s názvem Pánové, končíme!, která se v úterý večer...  celý článek

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.