Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přechodů pro chodce bude v hlavním městě méně

aktualizováno 
Praha - Kvůli absolutní přednosti chodců na přechodech, s níž počítá připravovaný zákon o provozu na pozemních komunikacích, který by měl začít platit od začátku příštího roku, zruší hlavní město některé dopravní "zebry". Odborníci se obávají, že by chodci mohli v mnohých místech automobilovou dopravu naprosto zablokovat. Na přejezd přes přechod v centru města, po němž se neustále valí zástupy turistů, by totiž řidiči mohli čekat i hodiny.

Dopravní podnik přitom nepředpokládá, že by nové právo chodců mohlo zpomalit hromadnou dopravu.

Náměstek primátora Martin Hejl, jenž má dopravu na pražské radnici na starosti, nedávno připustil, že bude-li nový zákon přijat, část přechodů v Praze zmizí.

"Nepotřebné přechody vytipováváme průběžně. Určitě nebudeme rušit ty hojně frekventované, například u škol či oblíbených supermarketů," řekl Zdeněk Hroudek z odboru dopravy pražského magistrátu.

Podle něj je vše spíše otázka optimalizace počtu míst k přecházení. "Například v ulici Na Františku od náměstí Curieových po Švermův most je dnes šest přechodů. Čtyři z nich jsou bez semaforů a jedinou pěší vazbu, kterou musíme zajistit, je ze zastávky autobusu k nemocnici. Stačí tam teda zachovat jeden," vysvětlil Hroudek.

Zrušení přechodů neplánujeme, říká starosta Prahy1
Starosta prvního pražského obvodu Jan Bürgermeister uvedl, že rušení přechodů neplánují. Navíc zdůraznil, že v první městské části žádný nadbytek přechodů není. "V řadě míst totiž lidé chodí i tam, kde mají jezdit auta," upřesnil.

"Nemyslím si, že by přednost chodců na přechodech měla přinést nějaké potíže. Možná to bude ta správná šikana, která řidiče odradí od jízdy po centru města," míní starosta.

"Určitě nebudeme budovat podchody, lidé je totiž podle dosavadních zkušeností využívají jen velmi neradi," dodal.

Dopravní kolaps může například nastat v místě, kde ústí ulice Štěpánská na Václavské náměstí. Je tam totiž široká "zebra", přes níž téměř nepřetržitě proudí zástupy lidí. "Bez lidské tolerance to asi nepůjde," komentoval včera Bürgermeister.

Ani druhý obvod zatím o snížení počtu možností značeného přecházení pro chodce neuvažuje. "Počkáme, až zákon začne platit, a pak teprve operativně přijmeme opatření. Nemůžu ale vyloučit, že poté dopravní komise nenavrhne zrušení nějakého přechodu nebo jeho doplnění semaforem," řekl místostarosta Prahy 2 Karel Winkelbauer. Světelná signalizace na přechodech bude totiž směrodatná i pro chodce.

"Tušíme však, kde by mohla v druhé městské části vzniknout úzká hrdla. Třeba na křižovatce Bělohradská a Jugoslávská, kde nejsou semafory, přechází tam neustále spousta lidí a navíc je tam i silný tramvajový provoz," podotkl Winkelbauer s tím, že i další přechody v okolí náměstí Míru mohou být po uvedení zákona do praxe problémové.

Přednost chodců by městskou dopravu zpomalit neměla
Zuzana Knoblochová, mluvčí Dopravního podniku, nepřipouští, že by absolutní preference chodců mohla ohrozit či zpomalit hromadnou dopravu, zejména autobusy. "S připravovaným dopravním zákonem jsme seznámeni a nemáme žádné vážné připomínky. Zpoždění autobusových linek se nepředpokládá. V případě, že by k němu docházelo, bude se tato situace operativně řešit," sdělila stručně Knoblochová.

I pro chodce však návrh přináší povinnosti: Pokud bude v okolí padesáti metrů přechod, budou jej muset využít, jinak se dopustí přestupku. Nový silniční zákon sice v polovině července schválila sněmovna, Senát jej ovšem v minulém týdnu vrátil zpět s řadou připomínek.

O zrušení přechodů uvažují i některá další města
Otázku snižování počtu přechodů v Jablonci projednává podle deníku Právo dopravní komise, ale výsledek zatím není.

"Dá se ale předpokládat, že některé změny v počtu přechodů přijme," řekl listu vedoucí jabloneckého dopravního inspektorátu Milan Boris.

Na otázku Práva, co říká záměrům některých měst omezit počet přechodů, odpověděl Evžen Prediger z ministerstva dopravy a spojů:

"Naše ministerstvo takové snahy žádným způsobem neiniciovalo. Je ovšem pravda, že někde jsou přechody od sebe vzdáleny pouhých 20 metrů a s tím by se mělo něco dělat. Je to záležitostí policie, okresních a městských úřadů."

 

Poznámka redaktora MF DNES Radka Kedroně k rušení přechodů v hlavním městě:

Tolerance chodců nepostačí

Součástí zákona o silničním provozu je absolutní přednost chodců na přechodech. Město v souvislosti s tím chce celkem rozumně zrušit nadbytečné přechody. Zároveň však zdůrazňuje: Ty frekventované odstranit nemůžeme. Je správné, že chodci budou na ulicích silnější než dosud a centrum města bude patřit spíše pěším. Ale i za volantem sedí lidé a navíc bez aut bychom si mohli říkat civilizovaná společnost jen stěží.

A právě zde lze najít problém. Přes frekventované přechody, třeba ve Štěpánské nebo Jindřišské ulici v prvním obvodě, budou po novém roce proudit nekonečné davy chodců. A řidiči přitom budou čekat a čekat. Jediným východiskem je osadit tato místa semafory.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V ubytovně pro 105 lidí žijí jednotlivci i rodiny, které nemají kam jít....
V Moravské Ostravě žádají konec ubytovny. Nájemníci prý hlučí, fetují a kradou

Několik set obyvatel rezidenční čtvrti okolo restaurace Slunečnice v Moravské Ostravě má obavy. Sepsali petici, ve které žádají zrušení ubytovny v Sadové...  celý článek

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.