Přechodů pro chodce bude méně

Vysočina - Několik desítek přechodů pro chodce se rozhodli zrušit Dopravní inspektoráty jednotlivých policejních okresů Vysočiny. Po zavedení nových pravidel silničního provozu totiž přechody považují za překážku plynulosti provozu. "Zejména na hlavních tazích přechody blokují plynulost provozu. Řidiči musí často zastavovat a zvyšuje se nebezpečí dopravních nehod," vysvětlil dopravní inženýr Hynek Schimmer z jihlavské policie.

Jiné podmínky provázejí zřizování nebo rušení přechodů v centru města a odlišné ty, které leží na státních silnicích. Na státních silnicích, které tvoří většinou okruhy kolem města a výpadovky, jezdí auta rychleji. Proto tady zebry častěji komplikují dopravu.

"Ve středu měst se přeci jen jezdí pomaleji, auta často parkují, odbočují a řidiči věnují řízení větší pozornost. Proto snadno zabrzdí, když chodec vstoupí na přechod," upřesnil dopravní inženýr Hynek Schimmer.

Ve spolupráci s obcemi a silničáři proto policisté navrhli v regionu zrušení několika desítek přechodů.  Následovat bude dopravní akce, která se zaměří na kontrolu dodržování nových předpisů upravujících vztah mezi chodcem na přechodu a řidičem.
Ve statutárním městě Jihlavě se dopravní studie prováděla zatím pouze u státních silnic. Přehodnocení umístění a počtu zeber na místních komunikacích se plánuje v nejbližších týdnech. "Nedomnívám se, že by mělo ve středu města dojít k velkým změnám," zhodnotil vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu Miroslav Dokulil.
Přestože bylo v Jihlavě zrušeno pouze šest přechodů, volají na magistrát první nespokojení lidé. "V nejvíce případech se jim nelíbí, že byl zrušen přechod na Žižkově ulici," potvrdil nespokojenost obyvatel Miroslav Dokulil.

Na území Jihlavského okresu bylo zatím zrušeno dvanáct přechodů. Tři přechody byly odstraněny v Třešti, která je podle slov dopravního inženýra Hynka Schimmera z pohledu dopravy specifická. Hlavní průjezd městem prochází totiž přímo jejím centrem. Dva dopravní přechody byly ještě zrušeny v Telči a jeden v Polné.

ŽĎÁRSKO

Ke změnám počtu přechodů dojde co nevidět na Žďársku. Například v Novém Městě na Moravě uvažují kromě rušení přechodů také o zvýraznění jiných, především v místech, kde chodí často děti. Tyto přechody budou, podle ředitele technických služeb Luďka Sečanského jich je zhruba osm, zvýrazněny buď označením značkou upozorňující na přechod či šrafováním červeno a bílou barvou.

Ke změnám dojde na základě vyhodnocení současného stavu, co se týče počtu a potřebnosti přechodů ve městě, právě v souvislosti se změnou zákona a novými pravidly silničního provozu. Vyhodnocovací studii zpracovaly technické služby na výzvu rady města. „Pozorovali jsme zvýšené prostoje vozidel, proto jsme k omezení počtu přechodů přistoupili, i když k žádným dopravním zácpám či nehodám v této souvislosti zatím nedošlo,“ vysvětlil Sečanský s tím, že se jedná především o preventivní akci.

Zrušeny by podle něj měly být asi čtyři přechody, z toho jeden ze čtyř současných přímo na náměstí, další v jeho okolí a to v místech, kde byly koncentrovány na malém prostoru ve značném množství. „Například na křižovatce tří ulic bylo až pět přechodů zhruba na padesáti metrech,“ uvedl příklad Sečanský, podle kterého takový stav zbytečně komplikuje dopravu v souvislosti s úpravou přednosti chodců.

Další přechod bude zrušen proto, že je téměř nevyužívaný a navíc k němu v současné době nevede chodník. Návrhy technických služeb ohledně změn schválila městská rada, nyní se čeká na souhlas od referátu dopravy okresního úřadu. O barevném zvýraznění přechodů, v barvě bílo-červené, či bílo-žluté, uvažují i v Bystřici nad Pernštejnem. „Chceme dosáhnout toho, aby byly přechody více vidět. Jako výraznější upozornění pro řidiče, aby přechody nepřehlédli,“ vysvětlil místostarosta Jaroslav Kotlán. Zvýraznění by se mělo týkat přechodů na náměstí. Přestože rychlost na náměstí je omezena na čtyřicet kilometrů v hodině, policie podle Kotlána nemůže vše uhlídat a tak výrazná barva by měla být dalším upozorňujícím a preventivním prvkem v rámci předcházení dopravních nehod.

Bystřické náměstí přetínají tři přechody: ve spodní části, uprostřed a nahoře. Podle Kotlána jsou všechny potřebné a ani o rušení dalších například u autobusového nádraží či u polikliniky, tamní radnice neuvažuje. Situací kolem přechodů by se měla zabývat v nejbližší době rada města, která by měla v této věci rozhodnout. „Dopravnímu referátu okresního úřadu jsme navrhli v rámci celého okresu ke zrušení zhruba dvanáct přechodů, dalších asi sedm k posunutí dál od křižovatky tak, aby auto do ní mohlo bezpečně vjet i zastavit, když budou chodci přecházet,“ řekl Ivo Havlík, inženýr žďárského dopravního inspektorátu.

Počet rušených přechodů je podle něj tak nízký proto, že dopravní inspektorát se již dřív snažil zřizovat přechody pro chodce jen tam, kde byly nezbytně nutné. Hlavním kritériem přitom byl rozhled a to jak ze strany chodce, který by měl dobře vidět na obě strany, tak i řidiče, aby měl dostatečný čas zastavit.

TŘEBÍČSKO

Na Třebíčsku by se měly rušit přechody jak na státních silnicích, tak i na místních komunikacích. Celkem se počítá se zrušením více než deseti přechodů. Snad jako jediný v celém kraji má zdejší dopravní inspektorát přesný soupis o umístění jednotlivých  přechodů v okrese. Po jeho vyhodnocení by mělo na státních silnicích určitě zůstat třiapadesát přechodů, u sedmi se zvažuje jejich zrušení. Z toho dva jsou přímo v Třebíči, a to na ulici Cyrilometodějské a na Vaňkově náměstí, další je na silnici I/38 v Moravských Budějovicích.
Co se týče místních komunikací, o rušení přechodu se uvažuje opět v Třebíči, pravděpodobně na ulici Míčova. To by znamenalo snížení počtu přechodů v okresním městě z patnácti na čtrnáct. Nejvíce přechodů na místních komunikacích sedmnáct je v Moravských Budějovicích. I zde stejně jako v Náměšti nad Oslavou, kde je jich deset, se jedná o možném zrušení některého z nich.

V dalších městech Třebíčska, například v Jemnici a Hrotovicích, podle dopravního inženýra Jana Šrutky, přechody na místních komunikacích vůbec nejsou. „Zrušení přechodu je ale otázka minimálně půl roku, protože to obnáší nejen neobnovení dopravního značení, ale úplný výmaz přechodu ze silnice,“ upozornil Šrutka. Zrušení či zachování přechodů musí v první řadě posoudit dotčená obec, jako uživatel a se zrušením musí souhlasit i dotčené orgány státní správy.

Připomínky k dopravnímu značení pak může kdokoliv nahlásit buď obecnímu či okresnímu úřadu, nebo přímo na dopravní inspektorát, který se k nim vyjádří z hlediska bezpečnosti. „Pokud je to nutné a dopravně přínosné, dáme kladné stanovisko. Na základě toho pak vydá okresní úřad rozhodnutí o odstranění, či případně vzniku,“ popsal postup Šrutka, podle něhož sice zákon 361 ukládá motoristům povinnost umožnit chodcům přejít komunikaci, ale ti toho v mnohých případech zneužívají a leckdy svých chováním komplikují provoz. Za šest měsíců platnosti nového zákona sice třebíčští policisté nezaznamenali zvýšený počet dopravních nehod na přechodech, ty se udály jen tři, což je podle vedoucího skupiny dopravních nehod Vladimíra Kříže stejný počet jako v jiných letech, zato však stoupl počet nehod, při nichž nepozorný řidič najede do vozidla, které zabrzdilo u přechodu před ním.  „Jeden řidič zastaví před přechodem a druhý již nestačí zabrzdit a zezadu do něj narazí,“ vysvětlil Kříž.

HAVLÍČKOBRODSKO

Na Havlíčkobrodsku skončila obnova dopravního značení, včetně přechodů pro chodce, již před měsícem. Na jedné straně přineslo zrušení několika z nich, na druhé však podle vedoucího dopravního inspektorátu Václava Pejchy nové přechody vznikly. „Zrušeno bylo tak do deseti přechodů. Konkrétně v Havlíčkově Brodě se nerušil přechod žádný, naopak vznikl jeden nový, a to u křižovatky ulic Pražská a Chotěbořská. To ale nijak nesouvisí s novými pravidly silničního provozu ani s novým zákonem, prostě tam byl potřeba,“ řekl Pejcha.

Havlíčkobrodský dopravní inspektorát vyzval starosty měst a obcí, aby si sami vyhodnotili, zda jim dosavadní vodorovné dopravní značení vyhovuje a aby navrhly změny jak na zrušení, tak i na doplnění. Návrhy pak společně s nimi konzultoval dopravní inženýr. „Všechny změny už byly provedeny a jiné v nejbližší době nechystáme,“ uvedl Pejcha.

Upozornil také, že nová pravidla o provozu na pozemních komunikacích nedávají chodcům absolutní právo přednosti, jak se mnozí mylně domnívají. „Pokud chodec chce silnici přejít, musí vzít v úvahu vzdálenost a rychlost přijíždějícího vozidla,“ dodal Pejcha.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video