Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přechod široké silnice je past na chodce

  0:01aktualizováno  0:01
Chodec, byť přechází víceproudovou silnici po vyznačené zebře, se nedobrovolně vystavuje velkému nebezpečí. Potvrzuje to série nehod, která vyvrcholila v pátek, kdy policejní vůz smetl ženu z přechodu na rizikové silnici v Praze 10. Chodkyně v nemocnici stále bojuje o život. "Jsou to nejnebezpečnější situace," komentuje nehodu Václav Špička z Autoklubu České republiky.

Průběh havárie je většinou stejný: chodec naznačí, že chce přejít vozovku, a auto v pruhu, který je blíže k chodníku, zastaví. V levém, vzdálenějším proudu si ovšem řidič přecházejícího člověka nevšimne a řítí se dál. Následky? Zpravidla tragické.

"Někdy se dokonce stává, že auto blíže chodníku přibrzdí, ale motorista, který jede za ním, naopak dupne na plyn a předjíždí zpomalující vůz bez ohledu na to, že plnou rychlostí vjíždí na zebru," líčí Špička.

Statistická čísla o nehodách na přechodech jsou přitom více než alarmující. V roce 2001, kdy začal platit zákon určující chodci na přechodech přednost, kolizí dramaticky přibylo. Téměř dvojnásobně. Například loni zemřelo na zebrách pětapadesát chodců, zatímco rok před zavedením přednosti to bylo o třicet méně.

Že se významná část smrtelných nehod stala na přechodech širokých silnic, nelze jednoznačně stanovit, protože policejní statistiky nerozlišují podobné detaily. Nicméně výčet konkrétních případů je i tak ohromující: loni v listopadu v Malé Skále na Jablonecku řidič Fiatu Uno zabil pětačtyřicetiletou učitelku a těžce zranil její devítiletou dceru.

Týž měsíc pod koly auta zemřel dvaačtyřicetiletý muž v Čimické ulici v Praze 8. Měsíc předtím zahynul jedenáctiletý chlapec na křižovatce pražských ulic Solidarity a V Olšinách... Společným jmenovatelem všech případů je právě přechod přes víceproudové silnice.

Co s tím? "Státní správa by chodce měla ochránit lepšími technickými prostředky," míní Špička z autoklubu. Přibrzdit neukázněné řidiče před rizikovými přechody mohou příčné prahy, výrazné značky zase mohou zastavit nepozorné šoféry. Na každé širší silnici by navíc měl být ostrůvek, aby lidé nemuseli přecházet cestu na jeden zátah.

Podle Jana Adámka z Ústavu dopravního inženýrství by bylo ideální, kdyby se všechny vícepruhové komunikace oplotily a vybudovaly se podchody či nadchody. "Situace je ale na každém přechodu jiná, a proto univerzální řešení neexistuje," řekl nedávno Adámek.

Experti navíc už léta volají po přísnějším dohledu dopravních policistů. "Páteční nehoda je o to hroznější, že ji zřejmě zavinil ten, kdo má na pořádek na silnicích dohlížet," upozorňuje Špička.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Babiš chce od poslanců žádost o vydání, než se vyjádří ke kauze Čapí hnízdo

Předseda hnutí ANO a poslanec Andrej Babiš požádal mandátní a imunitní výbor Sněmovny, aby mu poskytl policejní dokumenty s žádostí o jeho vydání k trestnímu...  celý článek

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.