Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražští taxikáři mají první uniformy

  14:28aktualizováno  14:28
Taxikářský stejnokroj už není jen na papíře. Jako první s ním přichází pražská společnost AAA Radiotaxi. Její řidiči změní od půlky prázdnin svůj vzhled k nepoznání. Místo pomačkaného trička obléknou bílou košili s kravatou, šortky vymění za tmavomodré kalhoty a sandály za černé polobotky.

Látka pro uniformy pochází z Francie. | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

"Oblékali jsme dvě profese - hostesky, které čekají na zákazníky na letišti Ruzyně, a řidiče," řekl šéf taxislužby Jiří Kvasnička.

V obleku šitém na míru vyjedou řidiči za svými zákazníky už 1. srpna.

Modrá a žlutá mění historii taxislužby
Tmavě modrý oblek se žlutým lemováním, bílou košilí a žlutou vázankou bude první taxikářskou uniformou v zemi.

"Střih odráží současné trendy společenského odívání, které se teď nosí v Evropě. Obleky i kostýmy budou zhotoveny z francouzských materiálů," řekl ředitel oddělení designu OP Prostějov Bořivoj Klug.

V těchto dnech jsou krejčí a švadleny oděvní společnosti v plné práci. Za dva a půl měsíce musí připravit pánské obleky pro dvě stovky taxikářů a dvacet dámských kostýmů, čítajících krátké sako se sukní, pro dispečerky.

"Základem obleku je příze působící velmi elegantním dojmem, k ní je přidáno ušlechtilé vlákno modal, které má výborné regenerační vlastnosti, a také lycra snižující mačkavost látky," popsal Bořivoj Klug. "V látce se prolíná tmavě modrá a černá nit a vytvářejí tak spolu elegantní barvu, která dodává oblečení důstojnosti," dodal Klug.

Své nové stejnokroje řidiči zatím neviděli. "Nevědí přesně, co je čeká. Ale říkal jsem jim, že obleky budou z moderního nemačkavého materiálu. Vzhledem k ceně, kterou jsme dostali na tuto zakázku, by jiné ve stejné kvalitě nedostali," řekl Kvasnička. Každý řidič dostane uniformu dvojmo a k tomu tři košile. Zakázka pro každého stojí do deseti tisíc korun.

Muži dostanou košili s krátkým i dlouhým rukávem, sako, kalhoty a kravatu, ženy krátký kabátek se sukní ke kolenům a šátek na krk. "Jednotícím prvkem je ostře žlutá, která se objevuje na lemu sak a na doplňcích," podotkl Klug.

Mezi taxikáři pracují také dvě ženy-řidičky. Ty měly na výběr. "Diskutovali jsme o tom. Kostýmy se sukněmi se jim moc nelíbily. Ohrnovaly nos, že je to spíš pro mladé holky, že se jim v tom bude špatně jezdit. Obě si objednaly kalhoty," řekl šéf taxislužby.

Uniformy pro všechny? Nemůžeme nic přikázat
O jednotném ustrojení, které by povinně nosili všichni řidiči taxíků, město zatím neuvažuje.

"Chceme, aby taxikáři byli slušně oblečeni, aby nenosili šortky a tepláky a podobně otřesné oblečení. To necháváme na jednotlivých provozovatelích taxislužeb. To je právě jeden z rysů boje o zákazníka," řekl náměstek primátora a šéf magistrátní komise pro taxislužbu Rudolf Blažek.

Zatím mohli zákazníci vídat uniformované taxikáře jen v hotelech, kde mají takzvanou smluvní přepravu. Tamní řidiči vozí hotelové klienty na letiště v jednotných stejnokrojích, které jim nařizuje provozovatel.

"Žádný hotel nebude mít smluvní přepravu od momentu, kdy bude fungovat normální trh s taxikáři. Kdy řidiči budou chodit slušně oblečení, nebudou smrdět, nebudou mít zakouřeno v autě, domluví se aspoň anglicky. Smluvní přeprava není pro hotel nijak výdělečná, mají ji jen proto, aby měl host záruky, že když mu řeknou, že cesta bude stát sedm set, nezaplatí nakonec devět stovek," řekl Pavel Hlinka, prezident Národní federace hotelů a restaurací České republiky.

Stejnokroje neřeší podle Davida France z Taxi Praha žádný problém. "Tím, že se řidiči navlečou do stejných mundúrů, se rozhodně nezlikvidují problémy, které v taxislužbě dlouhodobě jsou. Jako je například dlouhodobě nastavená nejvyšší cena za kilometr nebo obsazování lukrativních taxistanovišť," řekl Franc. Podle něj však patří za volant upravený řidič.

Oblekem to nekončí, přijdou pláště na zimu
Podzimní verzí nový vzhled uniformovaných taxikářů nekončí. "V září a říjnu budeme ještě řešit pláště. Řidiči by měli nosit kabáty s teplou vložkou. A ještě přemýšlíme, co si dají na hlavu, aby jim neumrzly uši, protože na letišti přece jen dost protahuje," popsal další plány Jiří Kvasnička.

O tom, že nová úprava pražské taxislužby nebude těšit jen oko klienta, vypovídá i další povinný doplněk. Deštník. "Když prší, tak je potřeba zákazníka doprovodit, aby se v suchu dostal k autu. To bude práce dispečerek. Ale i mimo letiště musí řidič poskytnout zákazníkovi nějakou ochranu, než se dostane pod střechu," uvedl šéf taxislužby Jiří Kvasnička.

Ačkoli vzhled řidiče a pohodlí pro zákazníka bude bez chybičky, na řidičovo asertivní chování nebo popovídání alespoň ve dvou světových jazycích si budou muset zákazníci několik měsíců počkat.

Měsíční kurzy asertivity, anglického a německého jazyka, kterými chtěl šéf taxislužby Jiří Kvasnička vylepšit chování svých lidí, se odsouvají na podzim "Už začala turistická sezona, takže nechci řidiče posílat někam do tříd. Dispečerky umějí všechny velice dobře anglicky. Když bude něco potřeba domluvit, tak pomohou," uvedl Kvasnička.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Muž načerno oplotil městský pozemek a přeťal pěšinu, lidé protestují marně

Loni v létě si Jiří Marák při stavbě domu v prostějovské místní části Domamyslice postavil také plot u přilehlého Čechovického náhonu. Oplocení vybudoval na...  celý článek

Kostelík svatého Mikuláše v Jiráskových sadech v Hradci Králové (18. srpna 2017)
Staletý kostelík září po opravě jako nový. Zase ztmavne, ujišťují památkáři

Obyvatelé Hradce Králové si musí zvykat na světlou barvu rekonstruovaného dřevěného kostelíku v Jiráskových sadech. Staré ztrouchnivělé dřevo opravit nešlo, a...  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.