Pravidla, která mají splňovat všichni dopravci v Pražské integrované dopravě - tedy i soukromníci na zejména příměstských autobusových linkách - připravil Ropid a mají platit už od 1. ledna.
Cigareta za volantem? Už ne
Od začátku roku bude například ve všech vozech jedoucích mimo území metropole slyšet hlášení zastávek, stejně jako je tomu na městských trasách.
Kontrola zpožděníPravidlem, jež budou kontroloři Ropidu vyžadovat, bude i dodržování jízdního řádu. Zpoždění větší než tři minuty bude moci mít jen každý pátý autobus. Aby byla kontrola jednodušší, všechny vozy budou vybaveny systémem GPS, který umožní dispečerům sledovat polohu autobusu na trase, a tedy i to, zda jede dle jízdního řádu. Mírně svůj vzhled změní i zastávky Pražské integrované dopravy a informační tabule ve vozech i na stojanech mimo ně. Například na zastávkách na znamení se objeví i anglické nápisy. Zavádí se i společné logo pro spoje jedoucí na letiště či na železniční nádraží. |
Minulostí bude třeba zápach cigaretového kouře ve voze, v němž si šofér před cestou zapálil. Na to si cestující stěžují velmi často. Za volantem už lidé neuvidí řidiče v ušmudlaném svetru a bačkorách, ale v čisté uniformě.
Pravidla, která má MF DNES k dispozici, pamatují i na to, jak se má muž nebo žena za volantem chovat. "Personál se chová slušně, vstřícně a přátelsky a komunikuje v češtině nebo slovenštině. Je proškolen a seznámen s pravidly jednání se zrakově postiženými," píše se v materiálu.
Řada soukromých dopravců dosud často zapomínala na různě postižené cestující - ať slepce, sluchově postižené či vozíčkáře. Šoféra neproškolila a ten pak nevěděl, co si má s takovým cestujícím počít a jak mu pomoci.
Doprava se má vůbec stát více přístupnou pro handicapované obyvatele Prahy a jejího okolí. Ropid požaduje, aby každý dvacátý příměstský autobus byl bezbariérový.
Znatelnou změnou mají projít i vozy, které na trasy příměstských a městských linek soukromí dopravci posílají.
Firmy se budou muset zbavit starých "popelnic", které budou starší dvanácti let. Od začátku roku už musí na všech linkách jezdit dvě třetiny mladších vozů a staré karosy, které často před lety vyřadil ze svého vozového parku Dopravní podnik, mají postupně zmizet.
Co musí splňovat- mít plošinu pro kočárek či vozík |