Pražský silniční okruh provázejí spory

  • 3
Praha - Argumenty stran při projednávání jižní varianty silničního okruhu na radnici hlavního města si protiřečily, přestože vycházely z jednoho zdroje. Tím bylo šetření vlivu stavby na životní prostředí. Například primátor Jan Kasl se přiklonil k jižní trase, přestože odbor životního prostředí a odbor dopravy magistrátu doporučily trasu severní přes Statenice, Únětice a Řež.

Mezi zastupiteli tak došlo k neshodám. Někteří totiž byli překvapeni výsledky šetření obou odborů, které popíraly důvody uváděné pimátorem.Usnesení o jižní variantě, které ukládá primátorovi Janu Kaslovi jednání s ministrem životního prostředí, bylo přesto schváleno.

Náměstek primátora Martin Hejl však oponoval, že nelze vytrhovat jeden faktor od druhého. "Podstatou věci je závěr důvodové zprávy, kde se podle výsledků šetření vlivu stavby na životní prostředí zpracovatel přiklonil k variantě jižní. A to především s ohledem na množství škodlivin v ovzduší," uvedl Hejl.

Odbor životního prostředí a odbor dopravy ovšem při svém hodnocení vycházel ze stejného šetření. Odbory ale dospěly k naprosto opačnému závěru. "Za nejvhodnější považujeme a k realizaci doporučujeme variantu severní. Z hlediska ochrany ovzduší pokládáme jižní trasu za nevhodnou," uvádí se v posudku odboru životního prostředí podepsaném ředitelkou Kateřinou Vaculovou.

Odbor dopravy s ředitelem Kamilem Kotkem došel k závěru, že optimálním řešením pro trasu silničního okruhu je varianta severní. "Není pravda, že varianta jižní oproti variantě severní pozitivně ovlivní životní prostředí. Navíc suchdolská trasa také neřeší tangenciální dopravu. Se spojením částí na severu Prahy se ale počítá v územním plánu v období pro rok 2010," tvrdí se v stanovisku odboru dopravy.

Zastupitel Milan Press upozornil, že za katastrofu považuje především zdržení výstavby okruhu, které by v případě severní trasy činilo asi šest let. "Řada občanů čeká na most přes Vltavu jako na smilování, protože každý den se procpávat ucpanými Holešovicemi, to je něco úděsného," řekl Press.

Primátor Jan Kasl podpořil stavbu jižní trasy jednoznačně. "Odmítám odkládání realizace severozápadní části okruhu. Neustále zpochybňování dohodnutých řešení vede ke zhoršování situace v Praze 6, 7 i 8 a ohrožuje tak zdraví lidí," uvedl.

Čísla a argumenty pro a proti výstavbě jižního okruhu se z různých zdrojů liší. Primátor kupříkladu hovoří o šestnáctiprocentním rozdílu mezi oběma variantami ve zlepšení stavu ovzduší v metropoli. Odbor životního prostředí magistrátu však hovoří o rozdílu jednoprocentním, tedy nepodstatném. Primátor tvrdí, že jižní variantu využije více řidičů, čímž se zlepší dopravní situace v hlavním městě. Odbor životního prostředí odliv vnitropražské dopravy jako nereálný, bylo by ho podle něj možné očekávat asi jen v případě kolapsu vnitřní dopravy.

A tak by se dalo pokračovat v dalších argumentech. Nyní se čeká na vyjádření ministerstva životního prostředí, které by mělo padnout v září letošního roku. Ministr Miloš Kužvart zatím vyhraněný názor nemá.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video