Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský okruh musí doladit řídicí systém, komplikují to „okouzlení“ řidiči

  14:30aktualizováno  14:30
Zprovozněním Pražského okruhu 20. září zdaleka neskončily všechny práce na nové dopravní tepně. Doladit je třeba složitý systém proměnlivého dopravního značení. I kvůli tomu se na okružní dálnici snížila rychlost. Úplně bez viny nejsou ani řidiči, kteří si novou cestu "prohlížejí", a při řízení jsou proto nepozorní.

Pražský okruh | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Na snížení rychlosti ze 130 na 100 kilometrů v hodině se dohodli zástupci Ředitelství silnic a dálnic, společnosti Eltodo a policie po nehodách, na které podle informací ČTK adekvátně nezareagoval systém řízení dopravy. - více o snížení rychlosti čtěte zde

Opatření má být dočasné. Zatím ale nikdo nedokázal stanovit termín, kdy se opět řidiči rozjedou původní stotřicítkou. "V současnosti žádný takový odhad nemáme, kdybych se o něj pokusil, nebylo by to nic víc než plácnutí do vody," řekl iDNES.cz mluvčí společnosti Eltodo Jan Rafaj.

Podle něj ale v žádném případě nejde o problém liniového systému řízení dopravy. "Ten systém funguje, jen je od počátku v poloautomatickém režimu. Dispečer tak má možnost zásahů, může například vybírat z předvoleb podle konkrétní situace," uvedl Rafaj.

Cílem je, aby systém mohl být spuštěn jako plně automatický a dispečer na něj jen dohlížel. "Do té doby je ale nutné prověřit na tisíc situací, které mohou v běžném provozu nastat," vysvětlil mluvčí společnosti Eltodo.

Provoz systému řízení dopravy v poloautomatickém režimu zmínila i mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková a dodala, že důvodem rozhodně není to, že by tento systém nestíhal nápor aut, jak se objevilo v některých médiích.

"My jsme o to snížení rychlosti původně ani neusilovali, ale vychází to i z toho, jak se řidiči na novém okruhu chovají, jak například nedodržují bezpečnou vzdálenost mezi sebou. Je to kvůli jejich bezpečnosti," řekla iDNES.cz Martina Vápeníková.

Jan Rafaj z Eltoda připomněl i to, že jsou nyní řidiči nepozorní, protože si prohlíží nově otevřenou stavbu, a nevěnují se tak plně situaci před sebou. "Může to být jeden z důvodů, ale žádné oficiální údaje o tom neexistují," řekla mluvčí pražské policie Eva Miklíková.

Právě pozornost řidiče je na novém okruhu, který je první českou dálnicí s liniovým řízením dopravy, důležitá. Součástí tohoto systému je totiž hustá síť proměnných příkazových značek, které se mění podle aktuální meteorologické situace, údajů z kamer nebo detektorů na vozovce.

Roční zkušební provoz není podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic nijak výjimečný. "Je celá řada věcí, které jinak než za provozu nelze otestovat. Dělají se například studie hlučnosti a další. Teprve po roce je pak kolaudace," řekla Martina Vápeníková.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.