Když před jedenácti lety dělníci dokončili výstavbu silničního lanového mostu ve Strašnicích, celé Praze 10 se ulevilo. Stejně tak všem řidičům, kteří tehdy mířili z jihu města na sever či obráceně.
Dálniční obchvat centra, který začínal u Barrandovského mostu a odváděl auta z celé Prahy 4, tu totiž do té doby končil. Auta dosud jedoucí po třech širokých pruzích tu musela sjíždět do dnešní Švehlovy ulice plné křižovatek a tramvají. Jinudy to nešlo.
Řada obyvatel jižní části metropole si jistě ještě dobře pamatuje, jak nesmírně dlouhá byla cesta autem na výlet třeba do Krkonoš či do rekreačních oblastí u Labe. Všichni se totiž museli proplést Hostivaří a Vysočany, což bylo mnohdy dobrodružství na desítky minut.
Lanový most tehdy překlenul nepřekonatelnou hráz, již tvořilo široké kolejiště trati Praha - České Budějovice a strašnického seřaďovacího nádraží, a prodloužil dálnici až do Štěrbohol. Ta se pak o dva roky později protáhla až k Běchovicím.
Tisíce aut náhle z ulic proplétajících se mezi domy zmizely a Hostivařští vydechli úlevou. Až na mimořádné situace, kdy se na dálničním okruhu stala nehoda a řidiči využili starou spojku jako objížďku, tu byl klid. To se včera změnilo.
Kamiony neohlídalo ani třicet policistů
Jaké to je žít bez tohoto důležitého mostu, po němž denně projede na sto tisíc aut, si obyvatelé Prahy 10 připomínají v těchto dnech.
Policie sice na most nepouští jen nákladní automobily těžší než šest tun, a navíc jen ve směru do Štěrbohol, přesto jsou ulice v Hostivaři, Strašnicích či Záběhlicích totálně ucpané.
Zejména ve Švehlově ulici to vypadá jako před více než jedenácti lety. Ne-li hůř, tehdy totiž hlavním městem neprojíždělo tak velké množství kamionů jako dnes.
Včera kamiony tuto ulici v úseku před hostivařským nádražím zcela ucpaly. V úseku před křižovatkou s Pražskou ulicí pak museli řidiči osobních aut mezi nákladními vozy kličkovat. Táhla se tu v pravém pruhu kolona, která začínala už na Jižní spojce od sjezdu z dálnice D1 a pokračovala až ke křižovatce Průmyslové s Černokosteleckou. Tady řidiči nákladních aut nedbali značek, a dokonce zablokovali oba jízdní pruhy, kam je jim vjezd zapovězen.
Doprava se úplně zastavila. "Vůbec se nedalo projet. Stáli jsme už od nádraží mezi kamiony, které jezdily v obou pruzích," stěžoval si jeden z řidičů, který stál v koloně.
Přestože policie vyslala na místo na třicet policistů, uhlídat řidiče kamionů se jim nepodařilo.
"Mají za úkol řídit dopravu a odklánět kamiony z Jižní spojky. Pokud se tady stane nehoda, policisté ji řeší přednostně. V záloze pak máme připraven také vrtulník, kdyby došlo k nějaké mimořádné události," sdělila mluvčí policie Iva Miklíková.
Policejní hlídky také při kolabující dopravě vypnuly semafory na rušné křižovatce u obchodního centra Europark a raději provoz řídily samy.
MHD: desítky minut zpoždění
Doslova peklo zažívali v úterý cestující v pražské hromadné dopravě, kteří se vydali autobusem od hostivařského nádraží do Hloubětína nebo od stanice metra A Skalka směrem do Hostivaře.
"Kdybych tušila, jak to vypadá, tak bych snad raději šla pěšky na Průběžnou na tramvaj, než jela autobusem," postěžovala si Jarmila Kinclová, která vystupovala z autobusu číslo 154 na zastávce Na Groši. Tramvaj totiž na rozdíl od autobusů jede po vlastním kolejovém tělese, na které auta ani kamiony nesmějí.
Autobusy přes den nabíraly kvůli dopravní zácpě zpoždění. Nejhorší byla situace na Průmyslové v úseku od křižovatky s Hornoměcholupskou po křižovatku s Černokosteleckou. Tudy například musí linky 181 a 183 do Hloubětína nebo linka 271, která tudy projíždí směrem na Skalku.
Autobusy hledají cestičku po kolejích
"Ve špičce měly autobusy zpoždění zhruba dvacet minut," upřesnil jeden z dispečerů Dopravního podniku. Kolem druhé hodiny odpoledne se pak situace o trochu zlepšila a cestující museli na spoje čekat průměrně o deset minut déle, než je uvedeno v jízdních řádech.
Policie proto nakonec povolila autobusům hromadné dopravy jezdit místo po vozovce mezi ostatními auty po tramvajovém pásu.
Místní se bojí úplné uzavírky mostu
Nepříjemná je situace také pro obyvatele Švehlovy ulice. "Je to hrozné. Ulice je hlučná i za normálního provozu, teď je to ještě mnohem horší a nedá se tu pořádně ani dýchat nebo chodit po ulici," postěžovala si Jana Kučerová, která tu bydlí.
Patrně si ještě několik týdnů neoddychne. Technická správa komunikací počítá s tím, že těžké kamiony na most nepustí ještě zhruba měsíc.
"Jen aby ten lanový most neuzavřeli i pro osobní auta. To by tu už neprojelo vůbec nic," obává se Karel Slovák, který bydlí v novostavbě u obchodního centra Park Hostivař.
"Práce nyní probíhají za provozu," dal Slovákovi naději mluvčí správy silnic Tomáš Mrázek.
. KUDY objet lanový mostJAK JET AUTEM Objet Švehlovu Objet Průmyslovou
Směr Černý Most |