Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Zprávy

  • Úterý 23. září 2014. Berta

Pražský Dopravní podnik shání revizory, nabízí 37 tisíc měsíčně

  13:19
Jen málokterý pracovník může přesně na koruny spočítat, kolik vydělal svému zaměstnavateli. Revizoři pražského Dopravního podniku to vědí přesně. Loni každý z nich nachytal černé pasažéry, od nichž pak dopravce vybral pokuty za 768 tisíc korun. A dopravce shání další revizory.
Revizor - ilustrační foto

Dopravní podnik zaměstnává 142 revizorů, shání nejméně patnáct dalších. | foto: Radek Miča, MAFRA

Celkem tak lidé jezdící bez jízdenky posílili rozpočet podniku o 109 milionů korun - za ně by si mohl dopravce pořídit například patnáct nových autobusů nebo dvě nízkopodlažní tramvaje.

Podle statistik si s jízdenkou vůbec neláme hlavu zhruba každý šestnáctý cestující. Počet černých pasažérů nyní vede Dopravní podnik k tomu, že chce rozšířit řady revizorů.

"Od začátku dubna chceme nabrat nejméně patnáct lidí," potvrdila Eva Dydová z oddělení komunikace Dopravního podniku. Dosud odznak a průkazku revizora nosilo 142 pracovníků.

Podnik si podal dokonce inzerát do novin. "Dopravní podnik přijme větší počet pracovníků pro přepravní kontrolu v městské hromadné dopravě. Nástup 1. dubna, dosahovaná průměrná mzda 37 000 korun měsíčně," píše se v inzerátu.

Plat 37 tisíc měsíčně

Za nadstandardní příjem, který revizora řadí na roveň lékařů, vysokoškolských profesorů nebo policistů, musí zájemce o práci nabídnout ukončené středoškolské vzdělání, dobrý zdravotní stav a fyzickou kondici, morální a trestní bezúhonnost a také znalost alespoň jednoho světového jazyka.

"Mzdové ohodnocení je součástí kolektivní smlouvy uzavírané na každý rok. Z ní vyplývá, že plné výše přiznané mzdy lze dosáhnout nejdříve za sedm měsíců od nástupu," mírní nadšení případných zájemců Dydová.

I přes nadprůměrný plat se prý ale dobrý kontrolor nehledá snadno. Do užšího výběru se dostane jen necelá desetina uchazečů.

"Upřímně řečeno, dobří revizoři se hledají těžko. Každý uchazeč má svoje určité představy, většinou zcela odlišné od praxe. Po nástupu u některých dojde k rozčarování nad realitou a jejich odchodu nezabrání ani poměrně slušné mzdové ohodnocení. Často ti, kteří jsou podle našeho názoru dobří, z těchto důvodů odejdou," uvažuje Dydová.

Revizoři tratí na cizincích

Čerství revizoři nejčastěji odcházejí do "civilu" kvůli tomu, že jsou zaskočeni agresivním chováním pasažérů. Ale to podle Sdružení práce a lidských zdrojů není jediným argumentem.

Kontrola jízdenek

Chycených černých pasažérů:
rok 2004: 243 690
rok 2005: 249 420
rok 2006: 258 859
rok 2007: 228 914
rok 2008: 235 598

Počet revizorů: 142
Přepraveno osob loni: 1,2 mld.
Zkontrolováno: 6,17 mil. lidí
Uděleno pokut: za 109 mil. Kč
Poměr černých pasažérů: 6 %

"Také je to tím, že je špatně postavena kolektivní smlouva. Revizor dostává za každého černého pasažéra 150 korun. Ale ve smlouvě je uvedeno, že odměnu dostane až poté, co černý pasažér zaplatí pokutu. A například od cizinců dopravce pokuty vůbec nevybírá," popisuje předseda sdružení Jiří Jonák, který kolektivní smlouvu Dopravního podniku zažaloval u soudu.

"Jedna revizorka odešla do důchodu s třemi tisíci chycenými černými pasažéry, kteří pokutu nezaplatili. Tím přišla o 450 tisíc korun," vysvětluje dále Jonák.

Místo kontrol turnikety

Černým jízdám má v budoucnu zabránit nejen vyšší počet revizorů, ale také turnikety ve stanicích podzemní dráhy. Těmi by prošel cestující až po zaplacení jízdenky nebo po přiložení čipové karty Opencard s nahraným elektronickým kuponem MHD ke čtečce.

Tím by se revizoři mohli přesunout z metra do tramvají a autobusů. "Má to i další výhody. Větší bezpečnost cestujících nebo získání přesných informací o počtech cestujících v metru," dodala Dydová.

Turnikety už v metru v osmdesátých letech byly, ale dopravce je postupně odstranil.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.