Dopravce již na soukromou firmu převedl například údržbu souprav metra na trase C. Ilustrační foto.

Dopravce již na soukromou firmu převedl například údržbu souprav metra na trase C. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Pražský dopravní podnik šetří, rozprodává sám sebe

  • 26
Pražský městský dopravce převádí některé své provozy na soukromé firmy. Třeba o soupravy metra na trase C se již nestarají zaměstnanci podniku, ale firma Siemens. Dopravce si od těchto kroků slibuje roční úspory přes sto milionů korun.

Ještě před rokem znal význam toho anglického slova v Dopravním podniku jen málokdo. Nyní je v kancelářích, vozovnách či v zázemí metra skloňováno den co den. Řeč je o vzývaném i proklínaném slovu outsourcing.

Co to znamená? Jednoduše řečeno: převod činností Dopravního podniku na soukromé firmy. Tak, aby se například o úklid či správu vozů nestarali zaměstnanci podniku, ale soukromá firma.

Tyto plány mají v podniku své zastánce v řadách manažerů a odpůrce zejména mezi odboráři.

Letos ušetří 115 milionů

Dopravce chce těmito kroky ušetřit až deset procent svých nákladů, což se v letošním roce, kdy mu magistrát výrazně seškrtal dotace, náramně hodí. "Plánované úspory pro rok 2009 jsou 115 milionů korun," říká mluvčí podniku Eva Dydová.

Dopravce již na soukromou firmu převedl například údržbu souprav metra na trase C. Od 1. ledna se o ně stará firma Siemens, která je zároveň jejich výrobcem.

A u dalších provozů je 'privatizace' na spadnutí. Do soukromých rukou chce dopravce předat vozovny, opravárenské dílny, tunely metra či eskalátory v podzemní dráze.

Budovy vozoven a dep či vestibuly metra by sice nadále zůstaly ve vlastnictví podniku, ale zařízení i zaměstnanci by byli soukromníka.
Externí firma se má starat i o osobní zásahová auta dispečerů a má mít pod palcem i nákup nových tramvají či autobusů.

Dvořák: Chceme se soustředit jen na dopravu cestujících

"Představenstvo zatím schválilo outsourcing údržby tramvají a vybraných technologií v metru, jako jsou eskalátory a výtahy," doplnila Dydová s tím, že smlouvy mají být podepsány do podzimu.

"Chceme se soustředit jen na naši hlavní činnost, tedy dopravu cestujících. Všechny činnosti, které dělá někdo jiný na trhu jako svou hlavní náplň práce, jsou adepty na outsourcing," popsal svou manažerskou filozofii ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

Například od převodu opravárenských dílen a vozoven na externí firmu si podnik slibuje úspory 1,17 miliardy korun za dvanáct let - tedy za dobu, po kterou má platit smlouva.

Až dopravce 'zprivatizuje' dělníky, techniky či firemní ekonomy, přijdou na řadu patrně revizoři.

"O tom se hovořilo, ale zatím žádné rozhodnutí nepadlo," podotkl ředitel transformace Dopravního podniku Radek Novotný. Řidičů, kterých podnik zaměstnává přes čtyři tisíce, se outsourcing týkat nemá.

Odbory protestují

Jenže s outsourcingem nesouhlasí některé odborové organizace, kterým se především nelíbí přesun pracovníků z podniku do soukromých firem. Nejde jen o pár lidí, ale o tisíce. Plány dopravce nyní hovoří asi o 2 200 pracovnících. Nyní jich podnik zaměstnává 11,5 tisíce.

Tím chce firma ušetřit na mzdových nákladech, které nejsou malé. Mzdy z kasy podniku každoročně vytáhnou 3,7 miliardy korun, což je asi třetina všech ročních výdajů.

"Jde o živelné rozprodávání naší společnosti," tvrdí odboráři. "Dojde ke snížení akceschopnosti dopravce, k ohrožení bezpečnosti cestujících," vyjmenovali odboráři v dopise adresovaném před půl rokem primátorovi Pavlu Bémovi.

Nyní upozorňují i na to, že pracovníci přechodem k jiné firmě přijdou o výhody, které mají nyní jako zaměstnanci podniku - jako je třeba zvýhodněné jízdné městskou hromadnou dopravou.

Nyní pracovník Dopravního podniku zaplatí za roční kupon jen 50 korun. "Pracovníci sice přejdou pod jiného zaměstnavatele, ale budou nadále využívat výhody, které jsou v kolektivní smlouvě," tvrdí Novotný.

Jenže kolektivní smlouva má omezenou platnost. Uzavírá se na dva roky, takže je zřejmé, že tito pracovníci o výhody nakonec přijdou.

pro soukromníka

činnosti, které převede DP do soukromých rukou

Dopravní zařízení v metru
Týká se správy a údržby výtahů a eskalátorů ve stanicích metra.
Počet pracovníků: 331
Přejde do externí firmy: 285
Zůstane v DP: 46

Stavby a péče o tratě
Péče o koleje a o tunely metra.
Počet pracovníků: 452
Přejde do externí firmy: 117
Zůstane v DP: 335

Elektrodispečink a technologický dispečink
Zajišťuje distribuci elektřiny v síti metra a bezpečnostní zařízení na tratích.
Počet pracovníků: 757
Přejde do externí firmy: 649
Zůstane v DP: 108

Údržba vozů metra na trase C
Od 1. ledna 2009 se již o soupravy metra stará firma Siemens. Ta je zároveň výrobcem těchto vozů.
Pracovníci, kteří přešli z DP: 130

Správa osobních vozidel
Péče o zásahové a služební osobní vozy Dopravního podniku. Hovoří se o přechodu na operativní leasing.
Počet pracovníků: nezjištěno

Správa tramvají
Zajišťuje péči o tramvaje. To znamená opravy vozů i správu vozů ve vozovnách. Zajišťuje nákup nových vozů a přiděluje jednotlivé tramvaje vozovnám. To znamená, že určuje, na kterých linkách budou jezdit jaké typy tramvají. Také zajišťuje mimořádný provoz při nehodách či výlukách.
Počet pracovníků: 1 070
Přejde do externí firmy: 1 011
Zůstane v DP: 59

VÝHODY OUTSOURCINGU
Pokles počtu zaměstnanců Dopravního podniku. Oslabení vlivu odborových organizací. Snížení nákladů. Obnova technologií ze soukromých zdrojů. Efektivní spojení výdělečných opraven tramvají s nevýdělečnými vozovnami.

NEVÝHODY OUTSOURCINGU
Možné zhoršení kvality poskytovaných služeb. Zhoršení efektivity při řešení mimořádných událostí. Horší komunikace mezi zaměstnanci DP a těmi, co přešli do externí firmy. Převod majetku z DP na soukromníka může vyvolat potíže po vypršení smluv.

Zdroj: BNV consulting, DP


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video